تاریخ انتشار: یکشنبه 29 بهمن 1396
کروموزوم های مصنوعی می تواند نقص های ژنتیکی مربوط به دیستروفی عضلانی دوشن را معکوس کنند

  کروموزوم های مصنوعی می تواند نقص های ژنتیکی مربوط به دیستروفی عضلانی دوشن را معکوس کنند

محققین در رویال هالووی دانشگاه لندن، کروموزوم های انسانی مصنوعی جدیدی را تولید کرده اند که می توانند برای معکوس کردن نقص ژنتیکی سلول های بنیادی عضلانی بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی دوشن(DMD) استفاده شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دیستروفی عضلانی دوشن(DMD)، یک بیماری ارثی وابسته به کروموزوم X خطرناک در پسرهای جوان است که منجر به تحلیل رفتن ناتوان کننده و کشنده عضلات می شود و متاسفانه درمان موثری نیز برای آن وجود ندارد. بیماران مبتلا به دیستروفی، اغلب در همان سنین نوجوانی مجبور به ویلچرنشینی می شوند و در سن 20 سالگی به دلیل ضعف عضلات تنفسی نیازمند استفاده از دستگاه های حمایت کننده تنفس می شوند.

در مطالعه ای که در دانشگاه لندن صورت گرفته است، محققین روی تصحیح ژنتیکی سلول های بنیادی عضلانی با استفاده از ژن درمانی فوکوس کرده اند تا یک سیستم کروموزوم مصنوعی خلاقانه را ایجاد کنند. محققین از یک کروزمووم کاملا مصنوعی استفاده کرده اند که حاوی ژن دیستروفین است. این پروتئین در قوی کردن فیبرهای عضلانی و حفاظت از آن ها در هنگام آسیب نقش دارد و به صورت یک قلاب یا لنگر، سلول های عضلانی را در شبکه ای ساختاری کنار یکدیگر نگه می دارد. به عقیده پروفسور دیکسون، این دستاورد هیجان آور برای اولین بار در جهان ارائه شده است. تولید کروموزوم های انسانی که حاوی نسخه سالم و دست نخورده ژن معیوب در دیستروفی عضلانی دوشن باشد، گام مهمی در مهندسی ژنتیک بوده است و می تواند گام اولیه ای در کروموزوم درمانی این بیماری ناتوان کننده باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه