تاریخ انتشار: دوشنبه 30 بهمن 1396
سلول های بنیادی می توانند آسیب ناشی از سرطان سینه را ترمیم کنند

  سلول های بنیادی می توانند آسیب ناشی از سرطان سینه را ترمیم کنند

یک تکنیک بازسازی قابل توجه بوسیله جراحان بریتانیایی مورد استفاده قرار گرفته است که به موجب آن، آن ها چربی غنی از سلول های بنیادی را از بدن زنان گرفته و با استفاده از آن حفره بر جای مانده از جراحی سرطان سینه را پر می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، به نظر می رسد که این روش، نرمی و عملکرد حمایتی بافت سینه که به دلیل لامپکتومی یا پرتو درمانی آسیب دیده است را احیا می کند. نشانه های اولیه حاکی از این است که این روش، درد زیاد ناشی از لامپکتومی و پرتودرمانی را تسکین می دهد.

سالانه بیش از 31 هزار زن بریتانیایی که مبتلا به مراحل اولیه سرطان سینه هستند متحمل جراحی لامپکتومی می شوند که طی این روش مقداری از بافت سالم پیرامون تومور نیز برداشته می شود. حفره باقی مانده بعد از جراحی و البته پرتو درمانی مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد می کند از جمله آن ها می توان به کاهش خون رسانی به بافت سینه و چسبیدن پوست به قفسه سینه اشاره کرد و بافت اسکاری که ایجاد می شود نیز ناراحتی های ثانویه ای را ایجاد می کند. اما محققین بریتانیایی براین باورند که استفاده از بافت چربی غنی از سلول های بنیادی می تواند مانع از جراحی های ثانویه ای شود که برای کاهش عوارض لامپکتومی و پرتو درمانی استفاده می شوند. این سلول های بنیادی التهاب را سرکوب می کنند و خونرسانی با بافت سینه را نیز بهبود می بخشند. خود بافت چربی نیز می تواند نرمی و حفاظت مکانیکی لازم برای بافت سینه را فراهم کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه