تاریخ انتشار: شنبه 05 اسفند 1396
هک کردن بیولوژی سلول برای ایجاد اشکال سه بعدی از بافت های زنده

  هک کردن بیولوژی سلول برای ایجاد اشکال سه بعدی از بافت های زنده

بسیاری از اشکال پیچیده تاخورده که بافت های پستانداران را شکل می دهند می توانند با دستورالعمل هایی بسیار ساده تولید شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، مهندسین زیستی دانشگاه سان فرانسیسکو با الگودهی سلول های موشی و انسانی از نظر مکانیکی فعال درون لایه های نازکی از فیبرهای ماتریکس خارج سلولی، بافت های زنده کاسه ای شکل، مارپیچ و موج دار را در خارج از بدن تولید کرده اند. در این روش، سلول ها با یکدیگر همدست شده و درون شبکه ای از فیبرها قرار می گیرند و خودشان را به صورت قابل پیش بینی خم می کنند و فرایندهای تکوینی طبیعی را تقلید می کنند. علم تکوین در حال تبدیل شدن به یک زمینه مهم در مطالعات مهندسی است و با تبدیل کردن فرایندهای تکوینی به اصول مهندسی ساده می توان درک بهتر و کنترل موثرتری روی زیست شناسی پایه داشت.

پیش از این محققین این دانشگاه توانسته بودند با استفاده از پرینت سه بعدی و یا ریز قالب گیری، اشکال سه بعدی را برای مهندسی بافت تولید کنند اما محصول نهایی اغلب ویژگی های ساختاری بافت را مطابق با برنامه های تکوینی نداشته است. اما در مطالعه فعلی، محققین در آزمایشگاه گارتنر این دانشگاه از تکنولوژی دقیق الگوسازی سلولی سه بعدی به نام مجموعه سلولی برنامه ریزی شده از نظر DNA یا DPAC برای ایجادیک الگوی فضایی اولیه برای بافت استفاده کردند که در ادامه خود را به صورت اشکال پیچیده ای پیچ و تاب می کنند به نحوی که نحوه شکل گیری سلسله مراتبی این بافت ها طی تکوین را تداعی می کنند. این مطالعه نشان داده است زمانی که بتوانیم اصول تکوینی را در طراحی  و مهندسی بافت ها به کار گیریم می توانیم کنترل بهتری روی الگوسازی یا الگودهی بافتی طی تولید بافت های جایگزین یا مهندسی بافت داشته باشیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه