تاریخ انتشار: دوشنبه 07 اسفند 1396
درمان برای نارسایی قلبی ناشی از دیستروفی عضلانی می تواند عملکرد عضلانی را نیز در موش بهبود ببخشد

  درمان برای نارسایی قلبی ناشی از دیستروفی عضلانی می تواند عملکرد عضلانی را نیز در موش بهبود ببخشد

تزریق سلول های پیش ساز قلبی به معکوس شدن بیماری کشنده قلبی ناشی از دیستروفی عضلانی دوشن کمک کند و منجر به بهبود قدرت عضلاتی و قابلیت حرکتی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دیستروفی عضلانی دوشن از هر 3600 کودک یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و یک بیماری عصبی عضلانی است که ناشی از کمک پروتئین دیستروفین است. اغلب بیماران مبتلا به دوشن، توانایی حرکتی شان را طی سال های اولیه نوجوانی از دست می دهند. امید به زندگی در این بیماران نهایتا 25 سال است و اغلب دلیل مرگ آن ها نارسایی های قلبی است.

اخیرا مطالعه ای در Stem Cells Reports به چاپ رسیده است که نشان می دهد تزریق سلول های مشتق از کاردیوسفیرها(CDCs) به قلب موش های آزمایشگاهی مبتلا به دیستروفی عضلانی، عملکرد قلبی آن ها را همراه با قدرت عضلانی افزایش می دهد. در این مطالعه دو نکته مهم وجود داشت: یکی اثرات سلول درمانی بعد از پمپ شدن سلول ها از قلب به بیرون نیز کماکان ادامه داشت و دوم این که سطح پروتئین دیستروفین در این موش ها افزایش یافت، هر چند این اثر موقت بود و سطح دیستروفین نیز پایین تر از شرایط طبیعی بود. مشاهده شده که ظرف مدت چند هفته سلول های تزریق شده دیگر قابل تشخیص نبودند ولی مزایای استفاده از آن ها برای حداقل سه ماه باقی ماند. محققین دلیل این امر را وجود اگزوزوم های مترشحه از سلول های تزریق شده می دانند. بعد از دریافت سلول های مشتق از کاردیوسفیر، سطح دیستروفین در موش ها افزایش یافت که منجر به حرکت راحت تر و بقای بیشتر موش ها شد.

گام بعدی این مطالعه، تست سلول های مشتق از کاردیوسفیرها و هم چنین اگزوزوم های مشتق از آن ها روی 13 بیمار مبتلا به دیستروفی خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه