تاریخ انتشار: دوشنبه 07 اسفند 1396
درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی برای سکته، بافت مغزی را ترمیم می کنند

  درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی برای سکته، بافت مغزی را ترمیم می کنند

محققین در مرکز طب بازساختی دانشگاه جورجیا درمان جدیدی را برای سکته طراحی کرده اند که آسیب مغزی را کاهش می دهد و تمایل طبیعی مغز به بهبودی را در مدل های جانوری افزایش می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این درمان که AB126 نام دارد بر وزیکول های خارج سلولی(EVs) تکیه دارد که از سلول های بنیادی عصبی انسانی جداسازی و تولید می شوند. از آن جایی که این وزیکول های خارج سلولی یا اگزوزوم ها که به دلیل محتوای شان دارای ویژگی های ترمیم و بازسازی کنندگی هستند می توانند به راحتی در جریان خون پراکنده شوند و سدهایی که خود سلول ها نمی توانند از آن ها عبور کنند را دور می زنند، محققین امید زیادی به استفاده از آن ها در درمان بیماری های مختلف دارند. این اگزوزوم ها واکنش ایمنی بدن را نیز تحریک نمی کنند. به دنبال استفاده از AB126، محققین از اسکن های MRI برای اندازه گیری نرخ آتروفی مغزی در مطالعات پیش درمانگاهی مربوط به مدل های سکته مرتبط با سن استفاده کردند داده های حاصل نشان داد که اندازه ناحیه آسیب دیده تا 35 درصد کاهش یافت و درصد کاهش توده مغزی نیز به اندازه 50 درصد کاهش داشت. تا به حال شواهد اندکی مبنی بر موثر بودن درمان اگزوزومی عصبی در بهبود عملکرد حرکتی وجود داشته است. اما در این مطالعه تنها بعد از چند روز، قابلیت حرکتی و تعادل در مدل های جانوری سکته بهبود یافت و جانور از نظر رفتاری نیز شرایط بهتری را نشان داد.

کمپانی ArunA به عنوان حامی مالی این پروژه در صدد است که ظرف چند ماه گذشته پلت فرمی را برای تولید انبوه این اگزوزوم ها از سلول های بنیادی عصبی و جهت تامین نیازهای بالینی موجود راه اندازی کند. علاوه براین چشم انداز این کمپانی استفاده از این اگزوزوم های مشتق از سلول های بنیادی نه تنها برای سکته، بلکه برای بیماری هایی مانند صرع، آسیب های نخاعی و مغزی ترومایی و ... در سال های آتی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه