تاریخ انتشار: دوشنبه 07 اسفند 1396
نقش دو ژن HOX خاص در تکوین سرطان کولون

  نقش دو ژن HOX خاص در تکوین سرطان کولون

تیمار سلول های بنیادی سرطان کولون با مشتقات ویتامین A موجب هدف قرار گرفتن ژن های HOX و ممانعت از تکثیر سلول های بنیادی سرطانی می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday،  در یک تحقیق پیشگامانه در زمینه سرطان کولون، محققین در مرکز تحقیقات سرطان هلن گراهام کشف کرده اند که بیش بیان دو ژن HOXA4 و HOXA9 در سلول های بنیادی سرطان کولون، تکثیر سلول های را افزایش می دهد و منجر به تولید جمعیت بزرگی از سلول های بنیادی می شود که منجر به تکوین سرطان کولون می شوند. یافته های این مطالعه نشان داده است که تیمار با مشتقات ویتامین A موسوم به داروهای رتینوئیدی، می تواند یک استراتژی درمانی برای کاهش بیان این ژن هایHOX و هدف قرار دادن سلول های بنیادی سرطانی بسیار مقاوم باشد.

در این مطالعه به این دلیل روی ژن های HOX فوکوس شده است که پیش از این نقش آن ها به عنوان تنظیم کننده های کلیدی سلول های بنیادی شناسایی شده بود و مشخص شده بود که هر گونه مشکل در عملکرد نامناسب این سلول ها می تواند منجر به انواع مختلف سرطان شود. تنظیم سطح بیان این ژن ها می تواند به طور مستقیم روی تکوین سلول های سرطانی اثر بگذارد. در این مطالعه نیز دکتر بوآن و همکارانش کشف کردند که پایین آوردن سطح بیان HOXA4 و HOXA9 در سلول های بنیادی سرطان کولون توانایی خود نوزایی آن ها را کاهش می دهد، جمعیت سلولی را کاهش می دهد و تکثیر سلولی را مهار می کند. تست آل-ترانس رتینوئیک اسید(ATRA) روی سلول های سرطان کولون نشان داد که این ترکیب بیان ژن های HOX را کاهش می دهد، بیان ژن ALDH1 که یک بیومارکر سلول های بنیادی است را کاهش می دهد و نهایتا منجر به کاهش زنده مانی و خودنوزایی سلول های بنیادی سرطان کولون می شود. این یافته ها بدین معنی است که می توان با شناسایی این نقطه ضعف سلول های سرطان کولون، درمان موثری را برای بیمارن مبتلا به این سرطان کشنده طراحی کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه