تاریخ انتشار: پنجشنبه 10 اسفند 1396
سلول های بنیادی پانکراسی منحصربفرد پتانسیل بازسازی سلول های بتا و پاسخ به گلوکز را دارند

  سلول های بنیادی پانکراسی منحصربفرد پتانسیل بازسازی سلول های بتا و پاسخ به گلوکز را دارند

محققین در انستیتو تحقیقات دیابت دانشگاه میامی وجود سلول های پیش سازی را درون پانکراس انسان اثبات کرده اند که می توانند برای تبدیل شدن به سلول های بتای پاسخ دهنده به گلوکز تحریک شوند. این یافته ها می تواند دری به سمت ایجاد درمان های سلولی بازسازی کننده برای دیابت نوع یک باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سال هاست که این فرضیه وجود دارد که در پانکراس سلول های پیش سازی وجود دارد که پتانسیل بازسازی این اندام را دارند اما این فرضیه تاکنون به طور دقیق نشان داده نشده بود. اما در مطالعه ای که در دانشگاه میامی صورت گرفت محققین جایگاه آناتومیک دقیق این سلول های بنیادی را نشان دادند، ثابت کردند که آن ها پتانسیل تکثیری بالایی دارند و می توانند به سلول های بتای پاسخ دهنده به گلوکز تبدیل شوند.

پیش از این محققین این دانشگاه گزارش کرده بودند که پروتئین BMP7 که مورد تایید FDA است می تواند سلول های شبه پیش ساز را برای برای تبدیل شدن به بافت پانکراسی غیر اندوکراینی انسانی تحریک کند. اخیر آن ها نشان داده اند که سلول های بنیادی که به BMP7 پاسخ می دهند درون مجاری و شبکه های غده ای پانکراس قرار دارند. این سلول ها با بیان  Pdx1 ( یک پروتئین لازم برای تکوین پانکراس) و ALK3( یک گیرنده سطحی که در بازسازی بافت های مختلف نقش دارد) مشخص می شوند. کشت آزمایشگاهی سلول هایی که این دو مارکر را بیان می کنند در حضور BMP7 منجر به تمایز آن ها به سلول های بتایی شد که به گلوکز پاسخ می دهند. این مطالعه می تواند محققین را یک گام دیگر به درمان های بازسازی کننده دیابت نوع یک و حتی نوع دو نزدیک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه