تاریخ انتشار: شنبه 12 اسفند 1396
محققین کشف کرده اند که سرطان عضله، در واقع سرطان عضله نیست!!

  محققین کشف کرده اند که سرطان عضله، در واقع سرطان عضله نیست!!

انکولوژیست های بیمارستان تحقیقاتی کودکان St. Jude نوعی سلول را کشف کرده اند که به رابدومیوسارکوما تبدیل می شوند که شایع ترین سرطان بافت نرم در کودکان است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پیش از این محققین تصور می کردند که این سرطان از سلول های عضلانی نابالغ منشا می گیرد زیرا تومورهای حاصل زیر میکروسکوپ شبیه عضله هستند. با این حال، محققین St. Jude کشف کرده اند که رابدومیوسارکوما از پیش سازهای نابالغی منشا می گیرند که به طور طبیعی به سلول های پوششی عروق خونی تکوین می یابند. درک منشا رابدومیوسارکوما می تواند منجر به دیدگاه های تشخیصی و درمانی برای این سرطان شود.

با این که تومورهای رابدومیوسارکوما زیر میکروسکوپ ظاهری شبیه سلول های عضلانی دارند، پزشکان تصور می کردند که آن ها از سلول های پیش ساز عضلانی بوجود می آیند اما قادر به توضیح این امر نبودند که چرا این تومورها می توانند در بافت هایی غیر عضلات اسکلتی مانند مثانه، پروستات و کبد نیز بوجود می آیند. اما در این مطالعه محققین موش های مهندسی ژنتیک شده ای را تولید کردند که دارای یک سوئیچ زیستی برای خاموش و روشن کردن انتخابی مسیر هج هاگ(Hedgehog) هستند. فعال سازی غیر طبیعی این مسیر منجر به شروع سرطان ها می شود. زمانی که محققین نقش این مسیر را در تکوین سلول های چربی مورد مطالعه قرار داند مشاهده کردند که آن ها دچار تومورهای سر و گردن شدند و در ادامه مشخص شد که این تومورها رابدومیوسارکوما هستند. این تومورها از سلول های عضلانی مشتق نشده بودند. در ادامه آزمایش ها نشان داد که سلول هایی که تبدیل رابدومیوسارکوما می شوند، سلول های عضلانی نیستند بلکه سلول های نابالغی هستند که می توانند به سلول های مفروش کننده سطح داخلی عروق خونی تبدیل شوند. این عروق خونی فضای بین فیبرهای عضلانی را اشغال می کنند. در ادامه مطالعه موشی نشان داد که فرایند سرطانی شدن قبل از تولد شروع می شود. در واقع مطالعه موش در زمان جنینی نشان داد که سلول های بین فیبرهای عضلانی به صورت انفجاری تکثیر می شوند و تومورهایی را در مراحل اولیه تکوین شکل می دهند. هم چنین محققین کشف کردند که آیا یک مسیرهای فعال سازی کلیدی سرطان به نام KRAS می تواند منجر به شروع رابدومیوسارکوما شود یا خیر. در گذشته محققین شواهدی را ارائه کرده بودند که KRAS منجر به شروع چنین تومورهایی می شود. اما در این مطالعه مشاهده با روشن شدن KRAS در مدل های پیش درمانگاهی، شکل کاملا جدیدی از تومور به نام آنژیوسارکوما شکل می گیرد. این یافته ها به ما می گوید که تومورها در مدل های جانوری وابستگی زیادی به مسیر هج هاگ دارند، احتمالا چندین نوع سلول منشا رابدومیوسارکوما هستند و جایگاه های مختلف رابدومیوسارکوما ممکن است به منشا سلول بستگی داشته باشند. مطالعه دقیق تر نشان داد که در جهت بدخیم شدن، سلول های اندوتلیالی به طور غیر طبیعی خودشان را طی تکوین اولیه برای تبدیل شدن به سلول های شبه عضلانی بازبرنامه ریزی می کنند. این بدین معنی است که سلول های توموری دارای ماشین زیستی خاصی هستند که از تکوین عضلات سر و گردن منشا می گیرد. این کشف می تواند دلیل تمایز رابدومیوسارکوما در سر و گردن را نشان دهد. گام بعدی این مطالعه به کار بردن یافته های پیش درمانگاهی(جانوری) در مطالعات بالینی انسان خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه