تاریخ انتشار: یکشنبه 13 اسفند 1396
دستگاهی که قادر به تشخیص قدرت سلولی است می تواند به شناسایی داروها برای آسم، فشار خون و دیستروفی عضلانی کمک کند

  دستگاهی که قادر به تشخیص قدرت سلولی است می تواند به شناسایی داروها برای آسم، فشار خون و دیستروفی عضلانی کمک کند

مهندسین، پزشکان و محققین دانشگاه UCLA و دانشگاه روتگر، ابزاری را تولید کرده اند که قدرت فیزیکی سلول های منفرد را 100 برابر سریع تر از تکنولوژی های فعلی اندازه می گیرند. این دستگاه جدید داروهای جدید را به صورت سریع تر و آسان تری برای بیماری های مرتبط با قدرت سلولی تست می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این دستگاه جدید قادر است میزان نیروی که هر سلول طی گذشت زمان اعمال می کند و هم چنین نحوه برهمکنش سلول ها با ترکیبات و داروهای مختلف را نشان دهد.

سلول ها از نیروی فیزیکی برای عملکردهای زیستی مهمی مانند تقسیم سلولی، عملکرد ایمنی و انقباضات عضلانی استفاده می کنند. اختلال در توانایی سلول ها برای کنترل سطح نیروی که آن ها ایجاد می کنند می تواند منجر به بروز بیماری هایی مانند آسم، فشار خون و دیستروفی عضلانی شود. برای مثال، آسم ناشی فشرده شدن بیش از حد طبیعی سلول های عضلانی صاف مجاری هوایی است. هم چنین نیروی سلولی خیلی ضعیف می تواند منجر به بروز نارسایی های قلبی، دیستروفی عضلانی و سردردهای میگرنی شود.

محققین دانشگاه های UCLA و روتگر دستگاهی به نام سطوح قابل انقباض الاستومری نشان دار شده به صورت فلورسنس(FLECS) را طراحی کرده اند که جزء کلیدی آن یک صفحه مستطیلی منعطف با بیش از 100 هزار ریزآرایه پروتئینی X شکل یکدست است که موجبات چسبندگی سلول ها به آن را فراهم می کند. این آرایه X‌شکل روی صفحه الاستیک بوده و زمانی که سلول ها منقبض می شوند، چروکیده می شود(جمع می شود) و از آن جایی که با تگ فلورسنس نشان دار شده است،  شرایط را برای تصویر برداری و اندازه گیری میزان جمع شدن آن میسر می کند. به عقیده محققین می توان از این ابزار برای مشاهده مستقیم اثر داروها روی توانایی انقباضی سلول ها استفاده کرد. برای تست این ابزار، محققین سلول های عضلانی صاف پوشاننده مجاری هوایی که طی آسم تحت تاثیر قرار می گیرند را روی این آرایه کشت دادند و مورد تیمار با داروهای مورد استفاده برای آسم قرار دادند. نتایج نشان داد که سلول های کشت شده روی FLECS واکنش هایی مشابه با آن چه در شرایط طبیعی اتفاق می افتد به داروهای مذکور دادند. علاوه براین نیروی انقباضی سلول در مقابل این داروها و هم چنین در برهمکنش با باکتری ها و سایر ذرات مورد بررسی قرار گرفت و نتایج بسیار جالبی بدست آمد. به نحوی که محققین داده های بدست آمده از این ابزار را بسیار معتبرتر از روش های فعلی می دانند و براین باورند که این دستگاه تست ها را به صورت بسیار سریع تر و آسان تر انجام می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه