تاریخ انتشار: شنبه 21 اردیبهشت 1392
آسم در کودکان در حال افزایش است
در گفت و گو با مشاور معاون بهداشت مطرح شد؛

  آسم در کودکان در حال افزایش است

مشاور معاون بهداشت در خصوص شیوع بیماری آسم گفت: مطالعاتی که در یک دوره ده ساله بر روی بیماری آسم انجام شده بیانگر این موضوع مهم است که این بیماری به ویژه در کودکان 60 درصد شیوعش افزایش یافته است.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان، دکتر «کوروش اعتماد» در این باره افزود: بیماری آسم، نوعی بیماری خاموش و مزمن است به این معنا که علائم و عوارض آن مشخص نیست و متاسفانه حتی در مرگ های منتسب به آن نیز دچار کم شماری هستیم.  
وی با اشاره به این که در سیر بیماری آسم افراد دچار ناتوانی نمی شوند، خاطر نشان کرد: این بیماری شایع ترین بیماری مزمن در دوران کودکی به شمار می رود و میزان شیوع آن در کودکان و نوجوانان در کل کشور 13 درصد و در تهران به 30 درصد هم رسیده است که در پسرها شایع تر است.  
اعتماد یادآور شد: عواملی که این بیماری را در جامعه ما تشدید می کند روبه افزایش است که از جمله آن ها می توان به آلودگی های محیطی، گردو غبار، کم شدن فضاهای سبز ،کاهش تحرک و فعالیت فیزیکی کودکان و استفاده از غذاهایی که این بیماری ها را تشدید می کند، اشاره کرد. 
رییس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت با تاکید بر این که بیشترین غیبت دانش آموزان از مدرسه به خاطر آسم است، تصریح کرد: با بالا رفتن شیوع این بیماری، سازمان بهداشت جهانی و ایران آن را در اولویت های خود قرار داده است و حدود 2 سال است که مطالعات مقدماتی برای تدوین برنامه های ملی برای کنترل آسم و کاهش هزینه های بهداشتی،درمانی و اجتماعی در کشور را آغاز کرده است.
او اضافه کرد: این برنامه تدوین و به دانشگاه ها ابلاغ شد و اکنون همه دانشگاه های کشور، برای آموزش و مداخله برای کنترل بیماری آسم برنامه خود را دریافت کرده اند. 
مشاور معاون بهداشت در خاتمه با تاکید بر این که آسم بیماری است که به ژنتیک و محیط بستگی دارد، گفت: کاهش هزینه های درمانی از اولویت های وزارت بهداشت است . اما این بدان معنی نیست که مثلا قیمت داروها یا ویزیت پزشک متخصص کاهش یابد بلکه وزارت بهداشت سعی دارد تا با اجرای برنامه های تدوین شده بیماری را طوری کنترل کند که مراجعه برای دریافت درمان کم شود. به این شکل که افرادی که دارای علائم آسم هستند تحت کنترل قرار داده شوند و به آن ها آموزش داده شود و عواملی که باعث تشدید آسم می شود کمتر شده و اگر نیاز به دارو دارند، مداخله دارویی برای آن ها انجام شود که منجر به بستری آن ها در بیمارستان ها نشود. با این روش بار کلی هزینه های درمانی کمتر خواهد شد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه