تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 اسفند 1396
پیشرفت های قابل توجه در زمینه درمان مولتیپل اسکلروزیس(MS)

  پیشرفت های قابل توجه در زمینه درمان مولتیپل اسکلروزیس(MS)

معمولا از چربی به عنوان بافت بد تعبیر می شود اما اگر این چربی پوشاننده آکسون های عصبی باشد(میلین)، از اهمیت حیاتی فوق العاده ای برخوردار می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، بیمارانی که از مولتیپل اسکلروزیس(MS) رنج می برند معمولا دچار نقص در میلینه شدن سلول های عصبی شان هستند و متاسفانه درمان موثر و بی خطری نیز برای آن در دسترس نیست و درمان های فعلی نیز تنها مسکنی برای التیام علایم این بیماری هستند. اخیرا محققین براین باورند که استفاده از سلول های بنیادی می تواند علایم بیماری را نه تنها کاهش دهد بلکه معکوس نیز کند. بعد از آسیب میلین، سلول های بنیادی موسوم به سلول های پیش ساز اولیگئدندورسیتی قادر به در برگرفتن آکسون های آسیب دیده و تولید میلین جدید هستند. سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی قادر به پراکنده شدن در سراسر مغز بیماران مبتلا به MS هستند اما تنها در افراد اندکی می توانند سلول های میلین ساز را تولید کنند و علایم را کاهش دهند.

در سال های اخیر تلاش های زیاد و البته پیشرفت های زیادی در زمینه نحوه اثر گذاری سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی روی آسیب میلینی صورت گرفته است. در یکی از این مطالعات محققین این سلول های پیش ساز را در آرایه هایی مرکب از صدها چاهک کوچک کشت دادند. این چاهک ها حاوی داروهای مختلف و کابل های شبه آکسونی میکروسکوپی متعدد بودند. آن ها اثر این داروها را روی عملکرد میلین سازی سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی بررسی کردند. آن ها توانسته اند ترکیبات دارویی را کشف کنند که می توانند میلین سازی را تحریک کنند.

در مطالعه ای دیگر محققین دریافته اند که سیستم ایمنی همان طور که می تواند منجر به تخریب میلین شود می تواند نقش مفیدی نیز در بازسازی آن داشته باشد. برای مثال، سلول های ایمنی موسوم به میکروگلیا قادر به بلعیدن باقی مانده های صفحات میلینی کهنه هستند و اجازه میلین سازی را بعد از پاکسازی محیط می دهند. داروهایی که این فرایند را هدف قرار دهند می توانند به بازسازی میلین کمک کند. هم چنین تکنولوژی های تصویربرداری پزشکی شرایطی را فراهم می کنند که می تواند میزان اثر گذاری داروهای جدید روی میلین سازی در بدن بیماران را به صورت آنی مشاهده کرد. مطالعات ذکر شده تنها بخشی از دستاوردهای جدید در زمینه درمان MS است و محققین براین باورند که می توان در آینده ای نزدیک شاهد بهبودی قابل توجه در نتایج درمانی این بیماری شایع و رو به افزایش بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه