تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 اسفند 1396
یک گام دیگر به سمت تولید بافت کلیوی دارای عملکرد از سلول های بنیادی

  یک گام دیگر به سمت تولید بافت کلیوی دارای عملکرد از سلول های بنیادی

محققین در دانشگاه های ملبورن استرالیا و لیدن هلند گام مهمی به سمت ساختن کلیه انسانی از سلول های بنیادی برداشته اند و امیدوارند دستاوردشان روزی منجر به درمان بیماری های کلیوی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این پژوهشی بخشی از پروژه طب بازساختی است که در آن از سلول های بنیادی انسانی برای تکوین کلیه های انسانی با بافت دارای عملکرد استفاده شده است. در این مطالعه محققین مینی کلیه هایی را در آزمایشگاه تولید کردند که دارای همه انواع سلول ها و ساختارهای موجود در کلیه واقعی بود، اما برای رسیدن به بلوغ کامل نیازمند متصل شدن به عروق خونی هستند. در ادامه این پژوهش، محققین ارگانوئیدهای کلیوی مشتق از سلول های بنیادی را زیر لایه محافظ پیرامون کلیه موش های زنده پیوند کردند. آن ها توانستند با تولید این بافت ها از سلول های بنیادی ویرایش ژنی شده و دارای رنگ های مختلف، جریان خون را در واحدهای فیلتراسیون ارگانوئیدهای کلیوی انسانی مشاهده کنند. به کمک این سیستم ردیابی، ارتباطات بین عروق خونی موشی و بافت کلیوی انسان به خوبی مشخص شد. بعد از چهار هفته پیوند، مجاری کلیوی و عروق خونی شواهدی از بافت کلیوی بالغ تکوین یافته را نشان دادند. این حقیقت که محققین توانسته اند بافت کلیوی را از سلول های بنیادی انسانی تولید کنند و بعد از پیوند، این کلیه ها به بافت کلیوی بالغ تبدیل شده اند، گام مهمی به سمت ایجاد درمان های موثر برای بیماری های کلیوی محسوب می شود.

بیماری های کلیوی مزمن روز به روز در حال افزایش است و در کشوری مانند استرالیا سالانه بیش از یک بیلیون دلار صرف درمان مشکلات مربوط به کلیه می شود. برآورد می شود که تا سال 2020، از هر ده استرالیایی، یک نفر به بیماری های کلیوی مزمن مبتلا شوند ولی تنها یک چهارم آن ها قادر خواهند بود که از پیوند کلیوی استفاده کنند. هر چند راه درازی برای تولید بافت های بزرگ برای درمان در پیش رو است اما همان طور که گفته شد، تولید مینی کلیه های دارای عملکرد در آزمایشگاه گام مهمی به سمت ایجاد درمان موثر برای بیماری های کلیوی محسوب می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه