تاریخ انتشار: شنبه 18 فروردین 1397
مصرف شیرین کننده های کم کالری ممکن است افراد دارای وزن بالا را مستعد دیابت کند

  مصرف شیرین کننده های کم کالری ممکن است افراد دارای وزن بالا را مستعد دیابت کند

مطالعه ای جدید روی سلول های بنیادی مشتق از چربی انسانی و نمونه های چربی پیشنهاد می کند که مصرف شیرین کننده های کم کالری می تواند سندرم متابولیک را افزایش دهد و افراد (بویژه آن هایی که چاق هستند) را مستعد دیابت می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سندرم متابولیک شامل گروهی از ریسک فاکتورها از قبیل فشار خون، قند خون بالا، سطح کلسترول غیر طبیعی و چربی شکمی است که خطر عروق خونی و بیماری های خونی را دو برابر می کند و می تواند منجر به حمله قلبی و سکته شود. این فاکتورها خطر دیابت را سه الی پنج برابر بیشتر می کند.

این مطالعه مبتنی بر سلول های بنیادی نشان داده است که شیرین کننده کم کالری تجمع چربی اضافی در سلول ها را در مقایسه با سلول هایی که در معرض این شیرین کننده نبوده اند، افزایش می دهد و این امر تا حد زیادی به دوز این شیرین کننده ها بستگی دارد. این بدین معنی است که هر چه دوز سوکرالوز افزایش یابد، تجمع قطرات چربی در سلول ها افزایش می یابد. به نظر می رسد که این امر تا حد زیادی به دلیل افزایش ورود گلوکز به سلول ها از طریق فعالیت ژن هایی موسوم به ترانسپورترهای گلوکز است.

علاوه بر سلول های بنیادی، محققین نمونه های چربی گرفته شده از افراد چاق مصرف کننده شیرین کننده های کم کالری را نیز بررسی کردند و تغییرات بیان ژن را در ژن های مشابه همراه با فعالیت افزایش یافته ترانسپورترهای گلوکزی در سلول های بنیادی و سلول های چربی نشان دادند. این یافته ها می تواند کاربرد زیادی برای ایجاد درمان های موثر برای بیماران مبتلا به چاقی و مستعد دیابت یا مبتلا به دیابت داشته باشد. تست سوکرالوز به عنوان یک شیرین کننده کم کالری متداول در صنعت مواد غذایی روی سلول های بنیادی نشان داده است که دوز 0.2‌میلی مولار سوکرالوز که معادل غلظت موجود در خون افرادی است که شیرین کننده های کم کالری را مصرف می کنند و معادل خوردن چهار فنجان نوشابه رژیمی است، می تواند منجر به افزایش بیان ژن های مربوط به چربی و التهاب شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه