تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 فروردین 1397
درک بهتر تقسیم نامتقارن سلول

  درک بهتر تقسیم نامتقارن سلول

سلول های بنیادی ماده پایه تولید سلول های بالغ و تخصص یافته مانند سلول های عضلانی و خونی هستند. یکی از راه هایی که سلول های بنیادی می توانند بدون این که در تعداد خودشان کمبودی حس شود به سلول های تخصص یافته تبدیل شوند، تقسیم نامتقارن سلولی است. از طریق تقسیم نامتقارن سلولی، سلول های بنیادی یک سلول بنیادی و یک سلول دیگر که متحمل تمایز می شود را تولید می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعات روی سلول های بنیادی عصبی(NSCs) مشتق از لارو مگس های سرکه منجر به افزایش درک در مورد تقسیم نامتقارن می شود. درک فرایند تقسیم نامتقارن به دلیل این که اختلال در این فرایند می تواند منجر به تشکیل سلول های بنیادی عصبی اضافی یا نارسایی در تولید سلول های مغزی بالغ شود و آن هم به نوبه خود منجر به تشکیل تومور یا اختلالات تکوینی عصبی شود، بسیار مهم است.

مطالعات گذشته نشان داده اند که نوع خاصی از لیپیدهای غشایی موسوم به لیپیدهای فسفاتیدیل اینوزیتول(PI) در عدم تقارن انواع متعدد سلول دخیل هستند اما نقش این چربی ها در تقسیم نامتقارن سلول های بنیادی عصبی به خوبی شناخته نشده است. در مطالعه ای جدید، محققین دانشگاه A&A تگزاس به دنبال درک نقش لیپیدهای فسفاتیدیل اینوزیتول در سلول های بنیادی عصبی مگس سرکه بوده اند و روی دو پروتئین حیاتی برای بیوسنتز لیپیدهای غشایی فوکوس کردند: پروتئین انتقال فسفاتیدیل اینوزیتول(PITPs) و PI4KIIIα. این پروتئین ها به این دلیل انتخاب شدند که معادل هر دو پروتئین در پستانداران در اختلالات مخرب عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون و هانتینگتون و سرطان دخیل هستند. جالب این که محققین نقش جدیدی را برای پروتئین PITP موسوم به ویبراتور شناسایی کردند که همراه با PI4KIIIα نقش مهمی را در تقسیم غیر متقارن بازی می کنند. به نظر می رسد که اتصال لیپیدی و فعالیت های انتقالی برای تقسیم نامتقارن بسیار مهم هستند.

این محققین شواهدی نیز ارائه کرده اند که مشکلات مربوط به این پروتئین موجب بروز فنوتیپی در مغز موش ها می شود که مانند موتانت های ویبراتور در مگس سرکه هستند. هرچند این مطالعه قابل بسط به پستانداران نیز بوده است اما برای اثبات قطعی نقش این پروتئین ها در پستانداران نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه