تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 فروردین 1397
سلول های پیش ساز منحصربفرد در پانکراس که پتانسیل تولید سلول های بتای دارای عملکرد را دارا هستند

  سلول های پیش ساز منحصربفرد در پانکراس که پتانسیل تولید سلول های بتای دارای عملکرد را دارا هستند

محققین انستیتو تحقیقات دیابت دانشگاه میامی، وجود سلول های پیش سازی را درون پانکراس اثبات کرده اند که می توانند به سلول های بتای پاسخ دهنده به گلوکز تبدیل شوند. یافته های این مطالعه می تواند راهگشای ایجاد سلول درمانی های بازسازی کننده برای دیابت نوع یک باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، این مفهوم که پانکراس دارای سلول های پیش سازی است که پتانسیل بازسازی جزایر پانکراسی را دارا هستند، فرضیه است که چندین دهه از پیشنهاد آن می گذرد اما تاکنون هیچ مطالعه ای به طور انحصاری وجود این سلول های پیش ساز را نشان نداده بود. اما در مطالعه ای جدید محققین در انستیتو دیابت دانشگاه میامی توانسته اند جایگاه آناتومیک این سلول های بنیادی را دقیقا شناسایی کنند، پتانسیل تکثیر شوندگی آن ها را اثبات کنند و توانایی آن ها را برای تبدیل شدن به سلول های بتای پاسخ دهنده به گلوکز نشان دهند.

تیم تحقیقاتی این انستیتو دیابت به سرپرستی دکتر ریکاردو پاستوری پیش از این گزارش کرده بود که پروتئین ریخت زای استخوانی 7(BMP-7)، سلول های شبه پیش ساز درون بافت پانکراسی غیر اندوکرینی انسانی کشت شده را تحریک می کند. اما در این مطالعه اخیر آن ها نشان داده اند که سلول های بنیادی که به BMP-7 پاسخ می دهند درون مجاری و شبکه های غده ای پانکراس قرار دارند. علاوه براین، این سلول ها با بیان PDX1 (یک پروتئین لازم برای تکوین سلول های بتا) و ALK3 (یک گیرنده سطح سلولی مرتبط با بازسازی بافت های متعدد) شناخته می شوند. با استفاده از تکنیک molecular fishing، محققین توانسته اند به صورت انتخابی سلول های بیان کننده PDX1 و ALK3 را جداسازی کرده و آن ها را درون ظروف آزمایشگاهی کشت دهند و نشان دهند که آن ها می توانند در حضور BMP-7 تکثیر شده و در ادامه به سلول های بتا تمایز یابند. در مجموع این مطالعه ترکیبی با شناسایی این جمعیت پیش ساز درون پانکراس، محققین را یک گام دیگر به سلول درمانی دیابت های نوع یک و دو نزدیک ساخته است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه