تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 فروردین 1397
سوئیچی برای تبدیل عروق خونی به سلول های بنیادی خونی در تکوین جنینی

  سوئیچی برای تبدیل عروق خونی به سلول های بنیادی خونی در تکوین جنینی

محققین سوئیچی را در موش شناسایی کرده اند که طی تکوین جنینی، سلول های عروق خونی را برای تبدیل شدن به سلول های بنیادی خونی هدایت می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، با استفاده از تکنولوژی تک سلولی، محققین  در کمبریج دو مجموعه از فاکتورهای خاص را در سلول ها کشف کرده اند که علیه یکدیگر عمل می کنند، زمانی که تعادل بین این دو مجموعه تغییر می کند، سلول های عروق خونی به سلول های خونی آزاد تبدیل می شوند.

سلول های عروق خونی و سلول های خونی از سلول های بنیادی در جنین تکوین می یابند. در واقع سلول های بنیادی خونی که مسئول تولید همه انواع سلول های خونی هستند، از سلول های عروقی بوجود می آیند که از دیواره عروق را مفروش می کنند. این فرایند در ماهی ها، پرندگان و پستانداران رخ می دهد و برای تشکیل سلول های خونی حیاتی است. با این حال، این که چگونه این سلول های عروقی تصمیم می گیرند به سلول های بنیادی خونی تبدیل شوند، مشخص نیست. برای درک بهتر فرایند تکوین سلول های خونی، محققین با استفاده از یک تکنولوژی جدید قوی موسوم به ترانسکریپتومیکس تک سلولی به مطالعه هفت فاکتور رونویسی که در سرطان ها خونی مهم هستند پرداختند. آن ها دریافتند در سلول های جنینی موش، زمانی که سلول ها در حال گذار از سلول های عروقی به سلول های خونی هستند، همه هفت فاکتور رونویسی با هم بیان می شوند. با این حال، زمانی که آن ها ترکیبات مختلف از این فاکتورهای رونویسی را به درون رده های سلول های بنیادی جنینی(ESCs) مهندسی کردند، کشف کردند که این فاکتورها به طور غیر قابل انتظاری به دو مجموعه مجزا تقسیم می شوند: یکی از این مجموعه سرنوشت سلول ها به سمت عروق را حمایت می کند و دیگری آن ها را به سمت سلول های خونی سوق می دهند. بین این دو مجموعه فاکتور رونویسی تعادل وجود دارد. سطوح بالای هر کدام از این دو مجموعه به عنوان سوئیچی برای جنین موش برای انتخاب این که سلول های عروقی را تولید کنند یا این که به سلول های بنیادی خون ساز تبدیل شوند، عمل می کند.

این اولین باری است که فردی نشان می دهد چگونه گروهی از فاکتورهای رونویسی منجر به این می شوند که سلول عروقی انتخاب کند که به سلول های بنیادی خونی تبدیل شود. به عقیده این محققین می توان از ترانسکریپتوم تک سلولی برای شناسایی سیستم های پیچیده فاکتورهای رونویسی استفاده کرد. این تکنولوژی می تواند نشان دهد که دقیقا چه ژن هایی در هر تک سلول روشن می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه