تاریخ انتشار: یکشنبه 26 فروردین 1397
اکتشافاتی که شناسایی و درک اندومتریوز را بهبود می بخشد

  اکتشافاتی که شناسایی و درک اندومتریوز را بهبود می بخشد

محققین در انستیتو Feinstein راهی آزمایشگاهی، سریع و غیر تهاجمی را برای تشخیص اندومتریوز ارائه کرده اند که ممکن است منجر به درمان زودهنگام تر و موثرتر این اختلال شود که بیش از 176 میلیون زن را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalpxress، اندومتریوز یک مشکل مزمن است که در بافت شبه اندومتری مشتق از رحم، در خارج از رحم(مشخصا در حفره شکمی یا اندام های درونی) رشد می کند. بیماران اغلب دچار درد و یا ناراحتی قابل توجه هستند و این عارضه می تواند منجر به ناباروری شده و فرد را نیازمند هیسترکتومی کند.

محققین در انستیتو Feinstein یک ویژگی خاص را در سلول های موجود در خون قاعدگی کشف کرده اند که وجود اندومتریوز را در بیماران نشان می دهد. این سلول ها می توانند از طریق یک تست ساده و با استفاده از خون قاعدگی صورت گیرد و تنها چند روز طول می کشد. با توجه روش معمول شناسایی اندومتریوز که شامل جراحی شکمی بیماران است، استفاده از این تست ساده دستاورد بزرگی محسوب می شود. این تست نه تنها از نظر روش انجام بسیار جالب است، بلکه با توجه به این که معمولا جراحی اندومتریوز 5 تا 10 سال بعد از شروع علایم صورت می گیرد، می تواند منجر به تشخیص زودهنگام تر این بیماری شود.

این مطالعه روی نقش فیبروبلاست های استرومایی فوکوس کرده است که نوعی از سلول های بنیادی است که در خون قاعدگی وجود دارند. دکتر متز و همکارانش نشان داده اند که سلول های بنیادی موجود در خون قاعدگی زنان مبتلا به اندومتریوز، با سلول های بنیادی موجود در خون قاعدگی زنان سالم بسیار متفاوت هستند. هم چنین آن ها مشاهده کرده اند که خون قاعدگی بیماران اندومتریوزی در مقایسه با زنان سالم، حاوی مقادیر بسیار اندکی از سلول های کشنده ذاتی رحمی(uNK cells) هستند. علاوه بر این کاهش، آن ها مشاهده کردند که سلول های بنیادی بیماران اندومتریوزی، دسیدوآیی شدن مختل شده ای را نشان می دهد که فرایندی است که رحم را برای لانه گزینی جنین آماده می کند.

این محققین، کاهش سلول های uNK در خون قاعدگی و دسیدوآیی شدن مختل شده در سلول های بنیادی مشتق از خون قاعدگی را یک ابزار تشخیصی غیر تهاجمی برای اندومتریوز می دانند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه