تاریخ انتشار: یکشنبه 06 خرداد 1397
ارتباط موی خاکستری برای فعالیت سیستم ایمنی و عفونت ویروسی

  ارتباط موی خاکستری برای فعالیت سیستم ایمنی و عفونت ویروسی

محققین گزارش کرده اند که از دست رفتن رنگدانه های مو یا خاکستری شدن مو با فعال شدن سیستم ایمنی ذاتی موش ها همراه است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، مطالعه ای جدید روی موش دیدگاه هایی را ارائه کرده است که چرا موی برخی از افراد در پاسخ به بیماری های خطرناک یا استرس های مزمن خاکستری می شود. در این مطالعه در انستیتو ملی سلامت و دانشگاه آلاباما نشان داده اند که  بین ژن هایی که در ایجاد رنگ مو نقش دارند و ژن هایی که به بدن در برابر عفونت های پاتوژن هشدار می دهند، ارتباط وجود دارد.

زمانی که بدن تحت حمله ویروسی یا باکتریایی قرار می گیرد، سیستم ایمنی ذاتی فعال شده و شروع به تولید مولکول های پیام رسان موسوم به اینترفرون می کند. سیگنال اینترفرون به سایر سلول ها اعلام می کند که ژن هایی را بیان کنند که همانندسازی ویروسی را مهار می کنند، سلول های افکتور ایمنی را فعال می کنند و دفاع میزبان را افزایش می دهند.

خاکستری شدن مو حاکی از عملکرد نامناسب سلول های بنیادی ملانوسیتی است. این سلول های بنیادی ملانوسیتی با تولید ملانوسیت ها و بدنبال آن رسوب رنگ دانه در شفت مو برای تعیین رنگ مو ضروری هستند. بین موی خاکستری، فاکتور رونویسی MITF و ایمنی ذاتی ارتباط غیر قابل انتظاری وجود دارد. فاکتور MITF بیشتر بخاطر نقشی که در تنظیم بسیاری از عملکردهای درون ملانوسیت ها دارد شناخته شده است. اما این مطالعه نشان داده است که MITF در حفظ پاسخ اینترفرونی ملانوسیت ها نیز نقش دارد. اگر کنترل MITF بوسیله پاسخ اینترفرونی در سلول های بنیادی ملانوسیتی از بین برود، نتیجه آن خاکستری شدن مو است. علاوه براین، اگر پیام رسانی ایمنی ذاتی به طور مصنوعی در موش فعال شود منجر به افزایش تعداد موهای خاکستری می شود.

این کشف جدید نشان می دهد که ژن هایی که رنگ دانه را در پوست و  مو کنترل می کنند در تنظیم سیستم ایمنی ذاتی نیز نقش دارند. این نتایج می تواند درک ما از نحوه خاکستری شدن مو را افزایش دهد. مهم تر این که، کشف این ارتباط می تواند به افزایش درک ما از ارتباط بین بیماری های رنگدانه ای و سیستم ایمنی ذاتی دخیل در ویتیلیگو کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه