تاریخ انتشار: یکشنبه 06 خرداد 1397
سلول های بنیادی پستانی می توانند به درمان بیماری های پرهزینه گاوی کمک کنند

  سلول های بنیادی پستانی می توانند به درمان بیماری های پرهزینه گاوی کمک کنند

ماستیت یکی از پر هزینه ترین بیماری ها در صنعت لبنیات است. هر مورد بالینی این بیماری می تواند نزدیک به 400 دلار به دامدار خسارت وارد کند و برای سلامتی گاو نیز خطرناک باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، ماستیت گاوی معمولا با آنتی بیوتیک ها درمان می شود اما از آن جایی که احتمال بروز مقاومت آنتی بیوتیکی وجود دارد، این بیماری می تواند در طولانی مدت به نوک پستان های گاو آسیب بزند. دامپزشکان دانشگاه کورنل به دنبال استفاده از سلول های بنیادی برای درمان این مشکل بوده اند. آنتی بیوتیک ها می توانند باکتری ها را بکشند اما قادر به بازسازی بافت آسیب دیده نیستند. ماستیت گاوی به دلیل التهاب ناشی از باکتری به بافت غدد پستانی گاو آسیب می زند. باکتری می تواند از طریق تماس با ماشین های شیردوشی، دست آلوده یا بستری که گاو روی آن می خوابد به نوک پستان وارد شود. این بافت پستانی آسیب دیده می تواند منجر به کاهش شیردهی، مشکلات کیفی و در نتیجه خسارت های اقتصادی شود. به همین دلیل ماستیت گاوی یکی از پرهزینه ترین بیماری های در صنعت لبنی محسوب می شود.

حدود 97 درصد گاوداری ها برای مقابله با ماستیت از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند اما در صورت آلودگی و آسیب بافتی، این آنتی بیوتیک ها قادر به احیای بافت آسیب دیده نیستند. محققین و دامپزشکان کورنل نشان داده اند که ترشحات سلول های بنیادی پستانی گاو می توانند بهبودی و ترمیم را تحریک کرده و منجر به رشد مجدد بافت آسیب دیده شوند و به مقابله غدد پستانی با باکتری های مضر کمک کنند.

دکتر نیدام و وال ترشحات سلول های بنیادی غدد پستانی گاو را بررسی کردند و مشاهده کردند که سکرتوم این سلول های بنیادی شامل فاکتورهایی است که در تشکیل عروق خونی جدید و پیشبرد مهاجرت سلولی در زمان ماستیت نقش دارند. برخی از این فاکتورهای ترشحی از سلول های اپی تلیالی در برابر آسیب ناشی از سم باکتری ها حفاظت می کنند و برخی از آن ها نیز پپتیدهای ضد باکتریایی هستند که نقش مهمی را در کشتن باکتری ها بازی می کنند. این فاکتورهای ترشحی بیشتر در برابر سم تولید شده از باکتری های گرم مثبت موثر هستند که معمولا به آنتی بیوتیک ها مقاومت نشان می دهند.

بر مبنای یافته های این مطالعه در مورد اثرات مثبت سکرتوم سلول های بنیادی گاوی، محققین امیدوارند بتوانند در سطح دیگری از مطالعات از ترشحات سلول های بنیادی برای درمان ماستیت گاوها استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه