تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 خرداد 1397
گام کلیدی به سمت رشد اندام ها در آزمایشگاه

  گام کلیدی به سمت رشد اندام ها در آزمایشگاه

محققین دریافته اند که سلول های پیش ساز عضلات اسکلتی توانایی تبدیل شدن به نورون ها، عروق خونی، سلول های خونی و سلول های ایمنی را دارند و این یافته می تواند تولید اندام های انسانی در آزمایشگاه را یک گام به جلو ببرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، با ترکیب زیست شناسی تکوینی، ژنتیک و بیوانفورماتیک، محقققین دانشگاه ایالتی اورگون ثابت کرده اند که سلول های Pax3+ به عنوان یک نیچ چند بعدی سلول های بنیادی و برای اندام های متعدد در مراحل جنینی عمل می کند.

در این مطالعه آن ها سلول ها را کد گذاری مولکولی کردند تا بتوانند تغییرات آن ها را در بازه های زمانی و مکانی تکوینی بررسی کنند. با بررسی این تغییرات آن ها توانستند نیچ های سلولی را بررسی کنند و امیدوارند بتوانند از اطلاعات بدست آمده برای ترمیم بسیاری از اختلالات ژنتیکی و محیطی استفاده کنند.

با استفاده از یک مدل جنین موشی، دکتر کیوسی و همکارانش در اورگون پروفایل بیان ژن جمعیت های  سلول های Pax3+ را طی چندین روز مقایسه کردند. آن ها سلول های علامت گذاری شده رده ای را از اندام حرکتی جلویی و در روزهای مختلف جنینی جداسازی کردند و با استفاده از RNA-seq یک آنالیز تمام ترانسکریپتومیک انجام دادند. این امر به آن ها اجازه داد که ژن های دخیل در تکوین سیستم های اسکلتی، عروقی، عصبی و ایمنی که همگی با هم یک اندام حرکتی دارای عملکرد را می سازند، شناسایی کنند. بیان ژن های مربوط به این سیستم ها افزایش زیادی را طی گذشت زمان نشان داد که پیشنهاد می کند که سلول های Pax3+ به بافت هایی بیش از بافت عضلانی تبدیل می شوند و با تولید سیستم های متعدد در الگوزایی و تشکیل سه بعدی اندام حرکتی نقش دارند.

این پژوهش این پتانسیل را دارد که از نیچ سلول های بنیادی برای رشد بازوها یا پاها و یا سایر اندام های بدن که طی تصادف یا بیماری از دست می روند، استفاده کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه