تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 خرداد 1397
استفاده از سلول های بنیادی برای احیای تستوسترون

  استفاده از سلول های بنیادی برای احیای تستوسترون

تستوسترون یک هورمون کلیدی برای رشد جنسی، شناختی و بدنی و تکوین مردان طی بلوغ است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، با افزایش سن، سطح تستوسترون به طور طبیعی کاهش می یابد اما هیپوگنادیسم مردان شرایطی است که به موجب آن بدن سطح غیر طبیعی و کمی از تستوسترون را تولید می کند. چنین سطح کاهش یافته ای می تواند منجر به اختلالات روانی و کاهش فعالیت جنسی و هم چنین کاهش در قدرت عضلات و استخوان شود.

سطح پایین تستوسترون مربوط به هیپوگنادیسم گهگاهی ناشی از عملکرد نامناسب بیضه ها، غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس است. طبق آمارها تقریبا 30 درصد مردان مسن تحت تاثیر این وضعیت قرار می گیرند. رویکرد بالینی فعلی برای هیپوگنادیسم، استفاده از درمان های جایگزین تستوسترون باشد. با این حال، تعداد قابل توجهی از مطالعات به عوارض جانبی هورمون درمانی اشاره دارند که از جمله آن ها می توان ترومبوامبولیسم سیاهرگی و ترومبوز سیاهرگ های عمقی را مثال زد. در سال 2014 نیز FDA در مورد مصرف محصولات و مشتقات تستوسترون هشدار داد. اما اخیرا محققین در پژوهش های سلول های بنیادی پیشنهاد کرده اند که تبدیل سلول های پوستی به سلول های بنیادی پرتوان القایی و در ادامه تمایز آن ها به سلول های تولید کننده تستوسترون می تواند راهکار درمانی مناسبی برای افرادی باشد که دچار هیپوگنادیسم هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 14 بهمن,1401

آلفا

با سلام و خستە نباشید
بندە دچار هیپوگنادیسم هستم و چون در بچگی بیضه م ضربه خورد و عمل کردم بدنم تستسرون تولید نکرد و من به این بیماری مبتلا شدم آیا این پیوند در ایران اجام میشه؟
ممنون میشم کمکم کنید چون روانم داره آسیب میبینه

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه