تاریخ انتشار: شنبه 12 خرداد 1397

  تغییر در بافت سینه خطر سرطان را در زنان مسن تر افزایش می دهد

محققین نروژی، سوئدی و آمریکایی تفاوت های مربوط به سن را در بافت سینه شناسایی کرده اند که می توانند خطر ابتلای زنان مسن تر به سرطان سینه را در آن ها افزایش دهند. در که بهتر این امر که بافت سینه طی فرایند پیری چگونه تغییر می کند می تواند منجر به شناسایی سریع تر سرطان شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، مطالعات گذشته نشان داده است با افزایش سن زنان، ترکیب بافت سینه آن ها تغییر می کند. سلول های پیش ساز چند توانایی که قادر به تولید بیش از یک نوع سلول ها هستند در بافت سینه تجمع پیدا می کنند. این یافته این حدس که نفوذ سلول های پیش ساز به سینه منجر به سرطان می شود را افزایش می دهد.

در این مطالعه محققین یک تیم بین المللی به سرپرستی دکتر جیمز لورنس در دانشگاه برگن سلول های مربوط به 56 زن را بررسی کرده و دریافتند که با افزایش سن این زنان، سلول های پیش ساز چند توان در لایه اپی تلیالی بافت سینه آن ها تجمع پیدا می کنند. این سلول های به سلول های لومینال ناقص(سلول های اپی تلیالی داخلی) تبدیل می شوند. این سلول های لومینال ناقص بیش تر شبیه سلول های میواپی تلیالی هستند و به لایه لومینال کامل، ظاهری ناپیوسته می دهند. از طرف دیگر تعداد سلول های میواپی تلیالی که تومورها را سرکوب می کنند نیز کاهش می یابد. این مطالعه نشان می دهد که سلول های لومینال مربوط به پیری از پیش سازهای لومینال ناقصی ایجاد می شوند که با افزایش سن تجمع پیدا می کنند.

چنین تفاوت های وابسته به سن در بافت های دیگری مانند مغز استخوان و مغز نیز وجود دارد. به نظر می رسد که تجمع سلول های بنیادی/پیش ساز فراری از فرایند تمایز می تواند یکی از مشخصه های پیری در شماری از بافت ها باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه