تاریخ انتشار: شنبه 19 خرداد 1397
تولید داربست های جدیدی که رگزایی را تسهیل می کنند

  تولید داربست های جدیدی که رگزایی را تسهیل می کنند

اخیرا، تیمی از محققین چینی به سرپرستی دکتر دو ژومین در انستیتو فن آوری پیشرفته(SIAT) چین، یک داربست شکل پذیر جدید را تولید کرده اند که می تواند تغییر شکل برنامه ریزی شده از یک ساختار سلولی مسطح دو بعدی به یک شکل لوله ای سه بعدی مشخص را مقدور می سازند و رگزایی سه بعدی گرافت های عروقی با قطر کوچک را مقدور می سازند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،  طبق آمار ارائه شده بوسیله سازمان بهداشت جهانی(WHO)، بیماری های قلبی عروقی دلیل اصلی مرگ و میر در سراسر دنیا محسوب می شوند و سالانه بیش از 5/17 میلیون نفر به دلیل ابتلا به این بیماری ها می میرند.

پیوند بای پس شریان کرونری(CABG) یکی از موثرترین رویکردها برای درمان بیماری های قلبی عروقی است. با این حال، بیمارانی که متحمل این پیوند می شوند هنوز هم در خطر بالای جراحی های پیوند و مشکلات ناشی از عدم تطابق قرار دارند. در سال های اخیر، مهندسی بافت و ساخت آنالوگ های عروقی دارای عملکرد برای درمان بیماری های قلبی عروقی بسیار امیدوار کننده نشان داده است، با این وجود، رگزایی های سه بعدی هنوز هم یک چالش بزرگ برای گرافت های عروقی مهندسی شده(TEVGs) بویژه گرافت های با قطر کوچک(قطر کمتر از 5 میلی متر) که برای بای پس شریان کرونری مناسب هستند، محسوب می شوند و عدم این رگزایی ها را می توان مشکل اولیه گرافت های عروقی مهندسی شده بعد از ایمپلنت دانست.

برای حل مشکل رگزایی سه بعدی گرافت های عروقی مهندسی شده، محققین داربست جدیدی را طراحی و تولید کرده اند که شامل دو لایه است که یک پلیمر حافظه شکلی و یک غشای الکتروریسی شده را ترکیب می کند. با بکار گیری این ویژگی حافظه شکلی منحصربفرد پلیمر، داربست می تواند در دمای فیزیولوژیک(37 درجه سانتیگراد) از یک شکل مسطح دو بعدی به شکل لوله ای سه بعدی مشخص در آید. سلول های اندوتلیالی به صورت متراکم و یکدست روی غشای الکتروریسی شده داربست دو لایه مسطح کشت می شوند و در ادامه به صورت ساختار شبه عروقی لوله ای شکلی در می آیند که این موجب می شود سازماندهی فضایی سه بعدی سلول های اندوتلیالی داخل لومن داربست حاصل شود.

این مطالعه نشان می دهد که سلول های اندوتلیالی کشت شده سه بعدی روی داربست شکل پذیر می تواند برهمکنش های سلول- داربست و سلول-سلول زیست تقلیدی را ایجاد کند که به طور موثری تشکیل یک تک لایه اندوتلیالی متراکم و گرافت های عروقی مهندسی شده رگزایی شده سه بعدی را افزایش می دهند.

این مطالعه نه تنها روش جدیدی را برای ایجاد گرافت های عروقی مهندسی شده که رگزایی را مقدور می سازند، ارائه می دهد بلکه پتانسیل ایجاد یک مدل اندوتلیومی آزمایشگاهی را نیز برای غربالگری داروهای قلبی عروقی نشان می دهد. محققین امیدوارند که ترکیب مواد هوشمند و داربست های مهندسی بافت شده متداول بتواند زمینه را برای تولید بسیاری از اندام ها و بافت های مورد نیاز در زمینه بالین فراهم کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه