تاریخ انتشار: شنبه 19 خرداد 1397
مختل شدن ریتم سیرکادین بدن و ارتباط آن با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه

  مختل شدن ریتم سیرکادین بدن و ارتباط آن با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه

سال هاست که محققین از ارتباط بین موتاسیون دو ژن BRCA1 و BRCA2 و افزایش خطر سرطان سینه پرده برداشته اند اما در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه A&M ژن دیگری را شناسایی کرده اند که با ریتم سیرکادین بدن مرتبط است و ممکن است روی سرطان سینه اثر بگذارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پروفسور وستون پورتر و تیمش در دانشگاه A&M دریافته اند که Period2(Per2) که یک مکانیسم تنظیمی درون هر ساعت محیطی سلول ها است، عملکردی حیاتی را در تکوین غدد پستانی بازی می کند و زمانی که سرکوب شود، تکوین این غدد شدیدا مختل می شود.

یافته های این مطالعه که در مجله معتبر Development به چاپ رسیده است، شواهد دیگری ارائه می دهد که اختلال در ریتم سیرکادین می تواند منجر به بیماری هایی در انسان شود. پیش از این محققین دریافته بودند که بین اختلال در این ساعت درونی بدن و پیشرفت سرطان، چاقی، بیماری های عصبی عضلانی و ... ارتباط نزدیکی وجود دارد.

ریتم سیرکادین بوسیله هسته سوپرکیاسمایی(SCN) در هیپوتالاموس قدامی مغز کنترل می شود و علاوه بر هماهنگ سازی الگوهای خواب، در سایر ساعت های محیطی بدن ما که مربوط به چرخه 24 ساعت بدن هستند نیز دخالت دارد.

در این مطالعه پورتر و همکارانش نشان داده اند که Per2 عملکردی حیاتی را در تکوین غدد پستانی پستانداران بازی می کند و در تمایز سلول ها و تعیین هویت آن ها در این بافت در حال تکوین نقش دارد. به همین دلیل می توان گفت که این ژن نقش مهمی نیز در بروز سرطان سینه دارد. اما به نظر می رسد که بیان Per2 در درصد بالایی از تومورهای سینه ای از دست می رود که نشان می دهد این ژن می تواند اثرات مثبتی نیز داشته باشد.

به نظر می رسد که غدد پستانی دارای نوعی فنوتیپ دو توانه هستند و در واقع نیمی از راه سرطانی شدن را طی کرده اند و بسیاری از ویژگی های سلول های پیش از بدخیمی را دارا هستند. در ادامه مشخص شد که مارکرهای سلول های بنیادی با از دست رفتن Per2 همراه هستند که این از مشخصه های سرطان های تهاجمی تر خواهد بود. این یافته، این نظریه را تقویت می کند که Per2 به عنوان یک سرکوب کننده توموری مرتبط با هویت سلول عمل می کند. این مطالعه در ادامه نشان داد که Per2 نه تنها به صورت یک ساعت مرکزی عمل می کند بلکه مسئول فقدان رشد مجاری پستانی در غدد در حال تکوین نیز می باشد.

در مجموع به نظر می رسد که درک ریتم سیرکادین و اثرات آن روی بدن به طور فزاینده ای برای جامعه علمی مهم شده است، به نحوی که جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی نیز در سال 2017 به محققینی تعلق گرفت که به اکتشافاتی در زمینه مکانیسم های کنترل کننده ریتم سیرکادین رسیده بودند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه