تاریخ انتشار: یکشنبه 20 خرداد 1397
امیدوار کننده بودن یک دارو برای مبارزه با سرطان های مغزی و پروستات

  امیدوار کننده بودن یک دارو برای مبارزه با سرطان های مغزی و پروستات

محققین در مرکز پزشکی Southwestern دارویی را که در حال حاضر علیه سرطان سینه و ریه تست شده است، برای مبارزه با سرطان پروستات و گلیوبلاستومای مغز نیز تست کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، موثر بودن این دارو(imetelstat یا GRN163L) در یک مطالعه روی سلول های انسانی جداسازی شده از بافت های انسانی و در مطالعه ای دیگر روی مدل های جاتوری سرطان های پروستات و مغز تست شد. داروی GRN163L نه تنها توده اصلی توموری بلکه سلول های بنیادی سرطانی که مسئول اصلی رشد سرطان هستند را نیز مورد حمله قرار می دهد.

در مطالعه ای که روی موش های مدل شده برای گلیوبلاستوما صورت گرفت، این دارو از سد خونی مغزی گذشته و وارد مغز شد. این امر بسیار مهم است زیرا بسیاری از داروها قادر به عبور از این سد نیستند. در سلول های بنیادی سرطانی، آنزیمی به نام تلومراز مانع از کوتاه شدن تلومرهای کروموزومی شده و در نتیجه سلول ها هرگز از تقسیم شدن دست نمی کشند.  داروی GRN163L تلومراز را بلوک می کند. همان طور که پیش از این گفته شد این دارو در مبارزه با سرطان سینه و ریه موثر نشان داده است. در این مطالعه نیز محققین وقتی از GRN163Lبرای تومورهای گلیوبلاستومایی و پروستات استفاده کردند مشاهده کردند که این داروها نه تنها توده اصلی تومور بلکه سلول های بنیادی سرطانی را نیز مورد حمله قرار داد. به عقیده محققین، ترکیب GRN163L با شیمی درمانی و پرتو درمانی می تواند منجر به موثرتر شدن این درمان های سرطانی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه