تاریخ انتشار: دوشنبه 21 خرداد 1397
استفاده از سلول های بنیادی برای مقابله با بیماری کبد چرب

  استفاده از سلول های بنیادی برای مقابله با بیماری کبد چرب

محققین یک سیستم آزمایشگاهی را برای مطالعه شایع ترین بیماری کبدی موسوم به کبد چرب طراحی کرده اند و راه را برای پژوهش برای یافتن درمان های جدید هموار کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این محققین با استفاده از سلول های بنیادی در شرایط آزمایشگاهی، راهی را برای بررسی بیماری کبد چرب غیر الکلی که از هر سه نفر یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد، یافته اند. آن ها امیدوارند که از این ابزار جدید برای بررسی مکانیسم های زیستی دخیل در بیماری به منظور تست درمان های جدید استفاده کنند.

بیماری کبد چرب غیر الکلی به دلیل تجمع چربی در کبد بروز می کند. مراحل اولیه بیماری معمولا خوش خیم است اما در برخی از افراد می تواند منجر به مشکلات شدیدی مانند سیروز و نارسایی کبدی شود. این مشکل که با چاقی ارتباط مستقیم دارد، شایع ترین بیماری کبدی در دنیا محسوب می شود اما در مورد نحوه بروز  و پیشرفت آن اطلاعات اندکی در دست است.

محققین دانشگاه ادینبورگ روشی را برای تولید سلول های شبه کبدی در آزمایشگاه با استفاده از سلول های بنیادی یافته اند. سلول های کبدی رشد یافته در آزمایشگاه که آن ها را سلول های شبه هپاتوسیتی می نامنند، رفتاری مشابه با هپاتوسیت های اولیه کبدی دارند که طی بیوپسی ها بدست می آیند. قرار دادن سلول های شبه هپاتوسیت ها در معرض غذای اضافی در آزمایشگاه ها موجب می شود که‌آن ها علایمی از کبد چربی غیر الکلی را نشان دهند. پروفسور دیوید هی، سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید که توانایی ما در تولید هپاتوسیت های انسانی از سلول های بنیادی با استفاده از رویکردهای نیمه خودکار به ما اجازه مطالعه مکانیسم های بیماری زایی کبدی در ظروف آزمایشگاهی را می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه