تاریخ انتشار: دوشنبه 21 خرداد 1397
ارتباط بین استفاده از آفت کش های کشاورزی و بروز پارکینسون

  ارتباط بین استفاده از آفت کش های کشاورزی و بروز پارکینسون

مطالعه ای جدید در دانشگاه گلف نشان داده است که چرا قرار گرفتن در معرض آفت کش ها خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعات گذشته ارتباط بین دو سم پراستفاده در کشاورزی به نام های پاراکوات و مانب(paraquat and maneb) و بیماری پارکینسون را نشان داده بودند. اما در مطالعه ای جدید دکتر اسکات رایان و همکارانش در دانشگاه گلف تعیین کرده اند که قرار گرفتن در معرض سطوح پایین آفت کش ها به نحوی سلول ها را تخریب می کند که شبیه اثرات موتاسیون ها روی ایجاد بیماری پارکینسون  است. افرادی که در معرض این آفت کش ها قرار می گیرند تا 250 درصد احتمال بیشتری وجود دارد که به بیماری پارکینسون مبتلا شوند. دلیل این امر چیست؟

در این مطالعه محققین از سلول های بنیادی مشتق از بیماران مبتلا به پارکینسون که دارای موتاسیون در ژن سینکولین بودند و هم چنین سلول های بنیادی جنینی که با استفاده از تکنولوژی ویرایش ژن مستعد بروز این موتاسیون بودند استفاده شد. اسکات رایان و همکارانش از هر دو نوع سلول بنیادی، نورون های تولید کننده دوپامین را تولید کرده و آن ها را در معرض آفت کش های کشاورزی قرار دادند. با قرار گرفتن سلول ها در معرض آفت کش های کشاورزی، میتوکندری های این سلول ها قادر به جابه جایی های درون سلولی و تامین انرژی مورد نیاز نبود و در نتیجه انرژی نورون ها تامین نشد.

در ادامه این مطالعه نشان داد که این آفت کش ها در دوزهای بالا می توانند روی نورون های مستعد پارکینسون اثر بگذارند و روند بیماری را در آن ها تسریع کنند. به همین دلیل، برخی از افرادی که در نواحی کشاورزی زندگی می کنند بیشتر در معرض پارکینسون قرار دارند، هر چند پتانسیل ابتلا به این بیماری در افراد مختلف است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه