تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 خرداد 1397
یک سیستم چک کردن و متعادل کردن خون سازی

  یک سیستم چک کردن و متعادل کردن خون سازی

سلول های بنیادی خون ساز(HSCs) به سلول های ایمنی و خونی تبدیل می شوند و بنابراین برای بقا ضروری هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، گروهی از محققین در دانشگاه وین نشان داده اند که چگونه پیام رسانی درون سلولی می تواند این تعادل ظریف بین فعال سازی و خفتگی را حفظ کند. خون با گردش در سراسر بدن مواد حیاتی مانند اکسیژن و مواد غذایی را به سلول ها و بافت های بدن می رساند. شیمی درمانی، پرتو درمانی و از دست دادن خون به هر دلیل می تواند روی تعادل در سیستم خون سازی اثر بگذارد. نوع خاصی از سلول موسوم به سلول های بنیادی خون ساز مسئول حفظ تعادل در خون است و نه تنها سلول های قرمز خونی بلکه همه سلول های سیستم ایمنی را تولید می کند. بنابراین، این سلول های بنیادی خون ساز نقش بسیار مهم و حیاتی را برای بقا دارند.

به منظور جبران کم خونی(به هر دلیل)، سلول های بنیادی خون سازی که معمولا به صورت خفته هستند، فعال شده و شروع به خونوزایی و تمایز به انواع سلول های خونی می کنند. بعد از انجام وظیفه، این سلول های بنیادی نیاز دارند که خیلی سریع به حالت خفته بازگردند وگرنه منبع سلول های بنیادی خون ساز به علت عدم خودنوزایی تحلیل می رود. این امر نیازمند یک تعادل ظریف است و ذره ای فعال سازی یا خفتگی می تواند عواقب فاجعه باری برای فرد داشته باشد و حتی موجب مرگ شود.

دکتر مانوئلا باکارینی مکانیسم های پشت پرده این تعادل ظریف را کشف کرده اند. آن ها دو مسیر پیام رسانی درون سلولی حیاتی را در این فرایند دخیل می دانند که معمولا به صورت موازی فعال می شوند و بوسیله یک لوپ فیدبکی هماهنگ می شوند و سلول های بنیادی خون ساز را متعادل نگه می دارد. زیبایی این امر این است که سیستم بدون توجه به محرکی که منجر به شروع آن شده است، مجددا تنظیم می شود. برای اثبات این امر، محققین یکی از اجزای این لوپ فیدبکی را برداشتند و دریافتند که تعادل کلی موجود در سیستم خفتگی یا فعالیت جابجا شد و منجر به فعال شدن نابجای سلول های بنیادی خون ساز و کاهش جمعیت این سلول های بنیادی  و در نهایت نارسایی در تولید سلول های خونی کافی برای جبران این کاهش شد. مهار کننده های این مسیرها را می توانند در درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه