تاریخ انتشار: پنجشنبه 24 خرداد 1397
ریاضیات می تواند به برخی از رمز و رازهای موجود در زیست شناسی سلولی جواب دهد

  ریاضیات می تواند به برخی از رمز و رازهای موجود در زیست شناسی سلولی جواب دهد

در پژوهشی بینارشته ای و جدید، محققین دانشگاه کالیفرنیا از قدرت ریاضیات برای حل برخی از ابهامات در زمینه زیست شناسی سلولی استفاده کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، مرکز MathBioSys با بودجه ای ده میلیون دلاری که نیمی از آن از طریق بنیاد علوم ملی و نیم دیگر از طریق بنیادی سیمونز تامین شد، آغاز به کار کرد و از آن زمان بیشتر در پژوهش هایی دخیل بوده است که سعی در استفاده از ریاضیات برای حل برخی از مسائل زیستی در زمینه طب بازساختی، مهندسی بافت، نواقص تولد و پیری داشته اند.

مطالعه اخیر نشان داده است که سلول ها، نسبت به آن چه تصور می شود، دارای تنوع بیشتری بوده و به سرنوشت های بیشتری دچار می شوند که پیش از این ناشناخته مانده بودند. در این مطالعه محققین روی سه زمینه زیستی فوکوس کردند: پیچیدگی و پلاستیسیتی در پوست، دینامیک و مهاجرت سلول های ستیغ عصبی و تخصصی شدن سلول های بنیادی از طریق تکنیک هایی که روی رفتار آن ها اثر می گذارند اما روی ساختار ژنتیکی دخیل در آن اثر نمی گذارند. در حالی که هر کدام از این سه زمینه، چالش های مختلفی را برای درک سرنوشت سلولی ارائه می کنند، همه آن ها روی پیچیدگی ناشی از برهمکنش های چند مقیاسه تاکید دارند و رویکردهای آزمایشگاهی و ریاضی مشابهی را به اشتراک می گذارند.

بسیاری از افراد به ریاضی به عنوان علم معادلات و محاسبات نگاه می کنند، اما ریاضی چیزی بیش از این عملکردها است. ریاضیات ابزاری قوی است که مطالعه طبیعت کمک می کند. با بکار بردن ریاضیات در مورد فرایندهای پیچیده دخیل در زیست شناسی، ما در نهایت قادر خواهیم بود دریابیم که چگونه برخی مسایل به ظاهر ساده مانند توالی ژن ها منجر به تنوع وسیع گونه های جانوری می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه