تاریخ انتشار: جمعه 25 خرداد 1397
یک پروتئین سطح سلولی می تواند چندین مسیر کلیدی را در لوکمیای میلوئید حاد تقویت کند

  یک پروتئین سطح سلولی می تواند چندین مسیر کلیدی را در لوکمیای میلوئید حاد تقویت کند

محققین در کالج پزشکی آلبرت انیشتین در نیویورک، پروتئین پیام رسانی را در بیماران مبتلا به لوکمیای میلوئید حاد(AML) شناسایی کرده اند که در این بیماران سطح آن افزایش یافته و منجر به پیش آگهی ضعیف این بیماری می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، لوکمیای میلوئید حاد(AML) از سلول های بنیادی لوکمیایی مشتق می شود که به طور غیر طبیعی تمایز می یابند و به صورت کنترل نشده ای تکثیر می شوند و سلول های بنیادی خونی سالم و طبیعی را در مغز استخوان جایگزین می کنند. سلول های بنیادی لوکمیایی معمولا به شیمی درمانی های معمول مقاوم هستند و به همین دلیل، محققین همواره سعی داشته اند که روشی هدفمند برای حذف این سلول های بنیادی بیابند. یکی از اهداف احتمالی برای این رویکردها می تواند پروتئینی به نام پروتئین کمکی گیرنده اینترلوکین 1(IL1RAP) باشد که اغلب به میزان بسیار زیاد و غیر طبیعی روی سطح سلول های بنیادی لوکمیایی بیان می شوند و روی سلول های بنیادی خونی طبیعی وجود ندارد. اما آیا سلول های بنیادی لوکمیایی برای بقا و تکثیر به IL1RAP نیازمند هستند یا خیر، بنابراین آیا مهار IL1RAP می تواند راهی موفقیت آمیز برای درمان لوکمیای میلوئید حاد باشد یا خیر، این امر تا کنون مشخص نیست.

تیمی از محققین به سرپرستی اولریخ استیدل در کالج پزشکی آلبرت انیشتین دریافته اند آنتی بادی ها، RNAهای سنجاق سری کوچک یا حذف ژنتیکی هدفمند IL1RAP، مرگ سلولی را در سلول های لوکمیای میلوئید حاد از جمله سلول های بنیادی لوکمیایی جداسازی شده از بیماران القا می کند. اثرات مشاهده شده در غیاب سلول های افکتور ایمنی نشان داد که سلول های لوکمیای میلوئید حاد، وابستگی ذاتی به IL1RAP دارند. برعکس، آنتی بادی هایی که IL1RAP را هدف قرار می دهند، اثری روی رشد و بقای سلول های خونی طبیعی نداشتند. تیمار با آنتی بادی، تکثیر سلول های لوکمیای میلوئیدی را در موش مهار کرد و منجر به هیچ عارضه جانبی نشد.

همان طور که از اسمش مشخص است، IL1RAP به صورت کونژوگه با گیرنده اینترلوکین 1 عمل می کند و مسیر پیام رسانی التهابی را پیش برده و نقش مهمی را در تکوین لوکمیای میلوئید حاد بازی می کند. دکتر استیدل و همکارانش دریافته اند که IL1RAP، فعالیت دو پروتئین گیرنده غشایی دیگر موسوم به FLT3 و c-KIT را نیز تقویت می کند. این دو گیرنده در تحریک تکثیر سلول های بنیادی لوکمیایی نقش دارند. آنتی بادی های IL1RAP، توانایی این لیگاندها را برای القای تکثیر سلول های لوکمیای میلوئید حاد مهار می کنند.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که IL1RAP می تواند چندین مسیر کلیدی را در لوکمیای میلوئید حاد تقویت کند و نقشی بیش از آن چه پیش از این تصور می شد در پاتوژنز لوکمیای میلوئید حاد بازی کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه