تاریخ انتشار: شنبه 26 خرداد 1397
مقابله با مقاومت درمانی لوکمیای لنفوبلاستیک حاد

  مقابله با مقاومت درمانی لوکمیای لنفوبلاستیک حاد

پژوهشی جدید به سرپرستی محققین سرطان دانشگاه بریستول نشان داده است که سلول های مغز استخوان می توانند از سلول های سرطانی در برابر یک ماده ضد سرطانی مشتق از گیاه موسوم به Parthenolide محافظت کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در کشورهای توسعه یافته درمان های موجود برای کودکانی که از نوعی سرطان خونی تهاجمی موسوم به لوکمیای لنفوبلاستیک حاد سلول های T یا T-ALL رنج می برند، نرخ بقا را تا 85 درصد افزایش داده است. متاسفانه، برخی بیماران به این درمان های موجود پاسخ نمی دهند و یا این که دچار عوارض جانبی شدید می شوند، این امر موجب شده است که پژوهش برای درمان این بیماری ها ادامه داشته باشد.

دارویParthenolide(PTL)  یک عصاره گیاهی طبیعی است که پیش از این فعالیت ضد لوکمیایی عالی با حداقل عوارض جانبی روی سلول های طبیعی خون را نشان داده بود. با این حال، متاسفانه برخی از جمعیت های این سلول های سرطانی، به Parthenolide مقاومت نشان می دهند. دکتر آلیسون بلیر و همکارانش در دانشگاه بریستول دریافته اند که مقاومت در برابر Parthenolide بوسیله آزادسازی آنتی اکسیدان ها بوسیله سلول های پشتیبان طبیعی مشتق از مغز استخوان صورت می گیرد. با بلوک کردن آزادسازی آنتی اکسیدان ها، یک کاهش قابل توجه در مقاومت سلول های لوکمیایی به Parthenolide مشاهده شد.

این مطالعه دلیل احتمالی مقاوم شدن سلول های T-ALL به درمان درون بدن را نشان می دهد. با درک مسیرها مختلفی که سلول های سرطانی با سلول های سالم برای زنده ماندن برهمکنش می کنند، می توان راهکارهای درمانی موثر و کارآمدی را طراحی کرد. این یافته ها نشان می دهد که بهبود کارایی Parthenolide و سایر داروهای شیمی درمانی با گرسنه نگه داشتن سلول های T-ALL برای آنتی اکسیدان ها وجود دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه