تاریخ انتشار: دوشنبه 06 خرداد 1392
باز سازی عضو آسیب دیده به کمک مهندسی بافت
استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر:

  باز سازی عضو آسیب دیده به کمک مهندسی بافت

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: سلول های بنیادی جنینی و بالغ به خاطر توانایی و قدرت تکثیر بیشتر بر روی داربست، پایه ای محکم برای مهندسی بافت به شمار می رود.
امتیاز: Article Rating
دکتر «سید هژیر بهرامی» در این باره به خبرنگار بنیان گفت: سلول های بنیادی به ویژه سلول های خون بند ناف، این قابلیت را دارند که در زمان کمتر رشد و تکثیر بیشتری بر روی داربست داشته باشند. 
وی با اشاره به این که داربست ها با استفاده از الیافی بسیار ظریف که قطر آن با مقیاس نانو اندازه گیری می شود خاطر نشان کرد: فردی که بخشی از بافت خود را به دلایل مختلف از جمله بیماری یا تصادف از دست می دهد با مهندسی بافت و بهره گیری از تکنولوژی های نوین،می توان بافت از دست رفته را مجددا بازسازی و تولید شود. 
او افزود:رشته مهندسی بافت ، موضوعی بین رشته ای است. به این معنا که با بهره گیری از مواد خارجی، زمینه ای را برای رشد ، تولید و تکثیر سلول ها و در نهایت تولید و بازسازی بافت فراهم می کنیم. 
وی افزود: استفاده از مهندسی بافت در ترمیم پوست بسیار کاربردی است. 
بهرامی تصریح کرد: پوست به عنوان یک دیواره و سد مهم در مقابل بیماری ها از ما محافظت می کند. در سوختگی ها ، پوست از بین می رود و ترمیم آن نیاز به زمان بسیار طولانی دارد در برخی موارد هم اگر زخم عمیق باشد اصلا امکان پذیر نیست. 
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به این که برای دسترسی به نقاط مختلف ساختمان نیاز به داربست است، خاطر نشان کرد:  بدن نیز مانند ساختمان است و در بحث مهندسی بافت از داربست زیستی استفاده می شود تا سلول ها بتوانند روی آن تکثیر پیدا کنند و مساحت بزرگی که مد نظر است پوشش دهد و التیام صورت بگیرد. 
او در خاتمه گفت: در این روش از سلول های فرد گرفته می شود و این سلول ها در شرایط خاص و بر روی داربست تکثیر پیدا می کنند و در نهایت باعث کمک بخشیدن به بهبود زخم می شود.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه