تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 07 خرداد 1392
کاربرد  موفقیت آمیز پلاسمای سرد در توقف رشد  سلول های سرطانی

  کاربرد موفقیت آمیز پلاسمای سرد در توقف رشد سلول های سرطانی

محققان موسسه ماکس پلانک برا ی اولین بار اثرات هم افزایی پلاسمای اتمسفری سرد(گازهای یونیزه شده) وشیمی درمانی را بر روی سلول های مهاجم تومور مغزی نشان داده اند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، نتایج تست های آزمایشگاهی نشان می دهد در صورت استفاده از پلاسمای سرد یا Cold Atmospheric Plasma( CAP) ازدیاد سلول های glioblastoma که رایج ترین و مهاجم ترین تومورمغزی در میان افراد بالغ می باشد، متوقف می شود. این مطالعه با فراهم کردن امید های تازه برای مبارزه با سرطان کشنده مذکور می تواند اولین گام به سوی یک نوع درمان ترکیبی جدید باشد.
اگر در فردی glioblastoma تشخیص داده شود وضعیت بهبودی وی ناامید کننده فرض می شود. متوسط زنده ماندن این بیماران فقط کمی بیش از یک سال است و کم تر از 16 درصد آن ها بیش از سه سال زنده می مانند. هنوز مشخص نیست چگونه این سرطان بوجود می آید.
 تاکنون فقط تعداد بسیارکمی عوامل ژنتیکی مرتبط با این نوع سرطان شناخته شده اند. درما ن بیماری شامل جراحی ، رادیوتراپی و شیمی درمانی می باشد. با وجود موفقیت آمیز بودن درمان در ابتدا، احتمال برگشت تومور بسیار زیاد است.
اخیرا یک روش درمانی جدید امید هایی را در خصوص این نوع سرطان به وجود آورده است. پیش تر اثبات شده بود که CAP به مدت کوتاه باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها و اسپورها را غیر فعال می کند در حالی که به بافت سالم صدمه نمی زند. از CAP برای ضد عفونی کردن وسایل جراحی ، پوست و زخم استفاده می شود. اخیرا ویژگی های ضد سرطانی CAP نیز مشخص شده است.
پژوهشگران در مطالعه مذکور در یافته اند که رشد سلول های glioblastoma که با به کارگیری CAP و شیمی درمانی، بیشتر از زمانی که تنها داروهای شیمی درمانی استفاده می شوند، مهار می شوند.CAP چرخه سلولی را متوقف می کند و سلول های فرد توانایی ازدیاد را از دست می دهند.
به عقیده محققان اگر وسیله مناسب برای به کارگیری پلاسما تهیه شود این روش به راحتی می تواند کاربرد های بالینی پیدا کند. مقدار داروی شیمی درمانی استفاده شده بعد از به کار گیری  CAP برای به دست آوردن نتیجه مشابه زمانی که فقط شیمی درمانی تجویز می شود، کاهش  می یابد. طی مطالعه مشاهده شده است که حتی درسلول هایی که قبلا به شیمی درمانی مقاوم شده بودند بعد از به کار بردن CAP ، حساسیت به شیمی درمانی  در این سلول ها قابل مشاهده بود.هنوز تا مرحله به کارگیری CAP در بیمارستان راه درازی در پیش است . از این روش می توان بعد از جراحی  و در مورد بافت های اطراف تومور استفاده کرد زیرا در این مناطق ممکن است  سلول های سرطانی وجود داشته باشند با این کار می توان مانع بروز مجدد سرطان شد.  در حال حاضر دستگاهی شبیه اندوسکوب برای این منظور در حال ساخت است.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه