تاریخ انتشار: شنبه 09 تیر 1397
رهبری که تهاجمی بودن تومورهای گلیوبلاستومایی را هدایت می کند

  رهبری که تهاجمی بودن تومورهای گلیوبلاستومایی را هدایت می کند

گلیوبلاستوما شدیدترین شکل سرطان مغزی در بالغین است. تهاجمی بودن این سرطان به میزان بسیار زیادی ناشی از توانایی آن ها به بافت های پیرامون مغز است که موجب می شود که برداشتن این تومور بوسیله جراحی مشکل شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، اینک در مطالعه ای جدید، محققین در انستیتو گلوبنکیان در پرتقال برنامه ژنتیکی را کشف کرده اند تهاجمی بودن این شکل از سرطان را تنظیم می کند و می تواند راه های جدیدی را برای تکوین درمان های جدید باز کند. گلیوبلاستوما توموری است که اغلب بعد از جراحی نیز مجددا عود می کند و این امر تا حد زیادی مربوط به سلول های بنیادی سرطانی است که عامل اصلی عود مجدد و متاستاز این سرطان هستند. حتی اگر تعداد اندکی سلول نیز بعد از جراحی باقی بمانند، تومور مجددا شروع به رشد می کند.

تهاجمی بودن این تومور یک بحث جدی است و بسیاری از محققین سعی در درک مکانیسم هایی دارند که به سلول های گلیوبلاستومایی اجازه می دهند به بافت های مغزی پیرامون متاستاز کنند. یکی از مولکول هایی که پیش از این نقش آن در تهاجمی بودن گلیوبلاستوما شناسایی شده است Zeb1 است که یک فاکتور رونویسی محسوب می شود. این مولکول، به عنوان یک هدایت کننده یا رهبر ارکستر می تواند بیان شدن یا نشدن برخی از ژن ها را تحت تاثیر قرار دهد. در این مطالعه با استفاده از سلول های گرفته شده از بیوپسی های انسانی و پایگاه های داده ژنتیکی مشتق از آنالیز صدها تومور گلیوبلاستوما، محققین نشان دادند که چه ژن هایی در ژنوم، بوسیله Zeb1 هدف قرار می گیرند. جالب تر این که آن ها کشف کردند که Zeb1 تغییرات ویژگی های سلول های سرطانی را با ایفای یک نقش دو گانه تنظیم می کند: Zeb1 قادر است به طور همزمان طیف وسیعی از ژن ها را خاموش یا روشن کند. این امر نحوه برهمکنش سلول های سرطانی با سایر سلول ها را تحت تاثیر قرار می دهد و این موجب متحرک شدن آن ها و مهاجرت آن ها از توده توموری می شود. هرچه درک ما از سلول های توموری گلیوبلاستومایی و تهاجم آن ها به بافت های پیرامون افزایش یابد، می توان به رسیدن به درمان موثر برای این سرطان کشنده امیدوارتر بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه