تاریخ انتشار: شنبه 23 تیر 1397
محور تنظیمی برای ماتریکس متالوپروتئیناز MMP14 مرتبط با سرطان

  محور تنظیمی برای ماتریکس متالوپروتئیناز MMP14 مرتبط با سرطان

متالوپروتئیناز مرتبط با غشای MMP14، نقش بارزی را در بافت های سرطانی مختلف مانند سرطان سینه و ملانوما بازی می کند و خطر متاستاز را افزایش می دهد. مطالعه ای در دانشگاه هلسینکی فنلاند نشان داده است که Prox1 سطح پروتئین MMP14 را با سرکوب رونویسی ژن MMP14 به طور منفی تنظیم می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سرطان و تکوین دو فرایند مختلف هستند که به طور جالب توجه ای از فرایندها و مدارهای تنظیمی مشابهی استفاده می کنند. در این میان پروفسور پیوی آجالا و همکارانش در دانشگاه هلسینکی، محور تنظیمی جدیدی را برای متالوپروتئیناز مرتبط با غشای MMP14 که آن را MT1-MMP می نامند، کشف کرده اند. زمانی که MMP14 روی سطح سلول ها بیان می شود، ماتریکس خارج سلولی را هضم کرده و اجازه مهاجرت و تهاجم سلول به بافت های پیرامونی را می دهد. این آنزیم در بازآرایی بافتی طی تکوین مشارکت می کند و در فرایندهای فیزیولوژیکی مانند بهبودی زخم نیز نقش دارد و نقش قابل توجهی نیز در سرطان هایی مانند سینه و ملانوما دارد. تنظیم سطح MMP14 هم در فیزیولوژی و هم در سرطان بسیار مهم است و نحوه تنظیم آن می تواند به درک بهتر این فرایندها کمک کند.

پیوی آجالا و همکارانش به بررسی این امر پرداختند که آیا Prox1 به عنوان یک فاکتور رونویسی برای تخصصی شدن سلول های اندوتلیالی لنفاتیک و تکوین سلول های بنیادی سرطان کلورکتال، MMP14‌را سرکوب می کند یا خیر. در ادامه آن ها نشان دادند که Prox1، سطح پروتئین MMP14 را با سرکوب رونویسی ژن MMP14 تنظیم می کند. با دستکاری سطح Prox1، تعدیل مقدار MMP14 در طیف وسیعی از سیستم های کشت سلول و مدل های موشی مقدور خواهد بود. با افزایش بیان Prox1 در سلول های بسیار تهاجمی و متاستازیکی مانند سرطان سینه سه گانه منفی،توانایی این سلول ها برای تهاجم(به عنوان اولین گام در متاستاز) مهار شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه