تاریخ انتشار: شنبه 23 تیر 1397
پیشرفت در درمان بیماری های ناتوان کننده فک

  پیشرفت در درمان بیماری های ناتوان کننده فک

محققین UCI برای اولین بار توانسته یک نقص شایع آرواره موسوم به ناکارآمدی مفصل تمپوروماندیبولار یا مفصل گیجگاهی-فک بالا را به طور بی خطر در مدل جانوری بزرگ درمان کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، حدود 25 درصد بالغین جهان که 90 درصد آن ها را خانم های یائسه در بر می گیرند از مشکلات مربوط به غذا خوردن و صحبت کردن رنج می برند و دچار دردهای دهانی مزمن، آرتریت و سایر مشکلات مربوط به دیسک غضروفی متصل کننده دو استخوان فک به هم هستند.

اینک در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه های UC Davis و هوستون تگزاس با استفاده از مدل جانوری ناکارآمدی مفصل تمپوروماندیبولار، با موفقیت تکه ای کوچک از بافت دنده را برداشته، سلول های غضروفی آن را جداسازی کرده و آن ها را برای مهندسی بافت دیسک غضروفی آرواره استفاده کرده اند. برای تولید این دیسک غضروفی از تکنیکی به نام خود مجتمع شدن(self-assembling) استفاده کرده اند. در ادامه آن ها با استفاده از جراحی غضروف جدید را به بخش معیوب مفصل آرواره وارد کردند. این پیوند به صورت آلوژن بود، بدین معنی که تکه ای از سلول های دنده یک فرد یا جانور برداشته شده و به صورت سلول های غضروفی به جانور دیگری پیوند شد. هشت هفته بعد نواقص به طور کامل برطرف شدند. گام بعدی این مطالعه مونیتور کردن این رویکرد برای تضمین موثر بودن و بی خطر بودن طولانی مدت این ایمپلنت ها در جانوران و سپس وارد شدن به کارآزمایی های بالینی انسانی خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه