تاریخ انتشار: شنبه 30 تیر 1397
ویتامینC تولید سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی و موشی را تقویت می کند

  ویتامینC تولید سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی و موشی را تقویت می کند

سلول های سوماتیک می توانند با استفاده از فاکتورهای مشخص به سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی(iPSCs) بازبرنامه ریزی شوند. با این حال، کارایی پایین و طولانی بودن فرایند بازبرنامه ریزی استفاده از این تکنولوژی را با مشکل مواجه کرده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stem-cells-news، تکوین جانوری با تخم های لقاح یافته ای شروع می شود که متحمل فرایندی برنامه ریزی شده ای از تکثیر و تمایز سلولی شده و رفته رفته انواع مختلف سلول های فرد را تولید می کنند. سالها تصور می شد که این فرایند، فرایندی برگشت ناپذیر است تا این که در سال 1997، یان ویلموت و همکارانش با تولید گوسفند دالی نشان دادند که با انتقال هسته سلول های سوماتیک تمایز یافته به تخمک های بدون هسته شده، می توان آن ها را به وضعیت شبه بنیادی بازبرنامه ریزی کرد(فرایند انتقال هسته سلول سوماتیک). در سال 2006 نیز یاماناکا و همکارانش نشان دادند که با انتقال کوکتیلی از فاکتورهای رونویسی می توان سلول های سوماتیک را به سلول های بنیادی پرتوان القایی بازبرنامه ریزی کرد. تولید این سلول های بنیادی پرتوان القایی با این روش ها، با کارایی پایین و سرعت پایینی همراه است و به همین دلیل محققین همواره به دنبال راهی برای افزایش کارایی این تکنولوژی هستند.

در مطالعه ای جدید محققین نشان داده اند که اضافه کردن ویتامین C، تولید iPSCها را از سلول های سوماتیک موشی و انسانی تقویت می کند. ویتامین C از پیری سلول ها که یکی از موانع بازبرنامه ریزی است، ممانعت می کند. علاوه براین، ویتامین C تغییرات بیان ژن را تقویت کرده و تبدیل شدن کلونی های پیش از iPSC شدن به کلونی هایی از iPSCهای کاملا بازبرنامه ریزی شده را افزایش می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه