تاریخ انتشار: شنبه 11 خرداد 1392
نقش سلول های ایمنی در جابه جایی سلول های بنیادی

طبق گزارشی که در مجله Cell به چاپ رسیده است ،محققان کشف کرده اند که پاک سازی روزانه نوتروفیل ها از گردش خون باعث آزادسازی سلول های بنیادی خون ساز از مغز استخوان به خون می شوند.
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، نوتروفیل ها لکوسیت(سلول های سفید خونی) هایی هستند که از بدن در مقابل حمله باکتری ها و دیگر عوامل بیماری زا دفاع می کنند.برا ی انجام این عملکرد، زمانی که به میکروارگانیزم ها برخورد می کنند مواد سمی آزاد می کنند.آزاد شدن این مواد در مکان های نادرست توسط نوتروفیل ها ی آسیب دیده می تواند منجر به آسیب رگ های خونی و بافت ها شود.بازسازی نوتروفیل ها در بدن باید سریع تر از اغلب سلول های دیگر رخ دهد.تقریبا 1011 نوتروفیل روزانه از بین می روند وتعداد معادل آن ،سلول های بنیادی به خون ریخته می شوند. درپی این اتفاقات ،مشکل دیگری بوجود می آید : با این همه سلول که باید حذف شوند چه باید کرد؟ جمعی از دانشمندان اسپانیایی عملکرد این نوتروفیل های دور ریخته شده را کشف کرده اند.
پژوهشگران دریافته اند زمانی که نوتروفیل های اضافی مشابه با نوتروفیل های دچار آپوپتوز به گردش خون تزریق می شوند، تعداد سلول های بنیادی خون ساز افزایش می یابد.این نوع سلول های بنیادی همه انواع سلول های خونی را تولید می کنند.
با استفاد از روش های آزمایشگاهی متعدد از جمله درمان های دارویی و آنالیز ژنتیکی، این گروه نشان داده اند زمانی که نوتروفیل ها پیر می شوند، به مغز استخوان مهاجرت می کنند تا توسط سلول های فاگوسیت کننده ویژه ای که ماکروفاژنام دارند، حذف شوند. عمل فاگوسیت کردن نوتروفیل ها خواص ژنتیکی و عملکرد این ماکروفاژها را تغییر می دهد و این تغییرات به نوبه خود عملکرد سلول های تخصص یافته ای را که  کار آنها ابقا سلول های بنیادی خون ساز  در مغز استخوا ن است،دچار تغییر می کند. در نتیجه سلول های بنیادی داخل گردش خون رها می شوند.این مطالعه سوالاتی را بوجود آورده است از جمله این که چگونه حذف نوتروفیل ها بر روی جمعیت دیگر سلول های بنیادی مهم مثلا آن هایی که باعث بوجود آمدن تومور می شوند، تاثیر می گذارند.
محققان  همچنین کشف کرده اند که پیری نوتورفیل ها از چرخه شب و روز پیروی می کنند به عقیده آن ها سلول های بنیادی بدخیم که باعث سرطان می شوند ازاین مکانیسم  استفاده می کنند تا بتوانند جابه جا شوند مثلا هنگام متاستاز. بروز برخی مشکلات مانند حمله قلبی و سکته مغزی نیز معمولا در ساعات مشخصی از روز بیش تر اتفاق می افتد. با این کشف می توان فرایندهای اساسی در بدن را که قبلا نا شناخته بودند، توضیح داد و نیز احتمال توضیح تغییرات الگوهای فیزیولوژیکی که در بسیاری از بیماری ها اتفاق می افتد، امکان پذیر خواهد شد.