تاریخ انتشار: شنبه 11 خرداد 1392
درمان ضایعات نخاعی به کمک سلول های بنیادی

  درمان ضایعات نخاعی به کمک سلول های بنیادی

تزریق سلول های بنیادی انسان قادر به القا بازسازی نورون ها و بهبود حرکت در رت هایی شده است که دچار آسیب جدی نخاع بوده اند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از redorbit، تا سال ها درمان بر اساس سلول های بنیادی به عنوان یک روش بالقوه برای درمان ضایعات نخاعی توصیف می شد. اخیرا مطالعه ای درمجله  Stem Cell Research and Therapy انتشار یافته که گام مهمی در جهت دست یابی به این هدف به شمار می آید.
 
این تیم تحقیقاتی مشاهده کرده اند زمانی که رت ها این نوع سلول ها را در یافت می کنند، مهارت های حرکتی خود را باز می یابند و اسپاسم های عضلانی غیر قابل کنترل ناشی از آسیب نخاع در آن ها، از بین می رود. این رت ها هنگام آزمایشات مربوط به راه رفتن و مهار اسپاسم های عضلانی می توانند پنجه های خود را کنترل کنند.
در این مطالعه محققان ، 42 رت ماده سه ماهه را به سه گروه تقسیم کرده اند. در همگی آن ها ضایعه نخاعی ایجاد شده است. گروه اول  سلول های بنیادی وگروه دوم ماده بی اثری را به شکل تزریقی دریافت نموده اند. در گروه سوم نیز تزریقی صورت نگرفته است.ارزیابی هفتگی طی هشت هفته بر روی رت ها انجام شده است و عملکردهای حسی و حرکتی ونیز اسپاسم های عضلانی در آن ها مورد بررسی قرار گرفته است. با کمک تصویر برداری MRIوروش های رنگ آمیزی ، سلول های بنیادی در نخاع رت ها مورد ارزیابی قرار گرفته اند. بر اساس یافته ها رت های درمان شده با سلول های بنیادی بهبودی پیش رونده ای را در توانایی راه رفتن، کاهش اسپاسم عضلانی و حساسیت به محرک های مکانیکی ودمایی از خود نشان داده اند. به گفته پژوهشگران سلول های بنیادی تزریق شده هم تا حدودی جایگزین نورون های از بین رفته شده اند وهم بازسازی نورون ها را تحریک نموده اند.این سلول ها منبع غنی از فاکتورهای رشد متفاوتند که می توانند نقش محافظتی بر روی نوورن ها داشته باشد و منجر به ایجاد رشته های عصبی در نورون ها شوند. نورونهای بوجود آمده توانایی ارتباط با دیگر نوورن ها را نیز دارند. 
محققان در این سری آزمایشات از یک رده از سلول های بنیادی جنینی انسانی استفاده نموده اند که برا ی آزمایشات انسانی مورد تائید ند. دانشمندان احتیاج به ایجاد پیش سازهای سلول های عصبی از سلول های بنیادی دارند که نیاز به درمان های سرکوب کننده ایمنی را برطرف کنند. سرکوب سیستم ایمنی به منظور جلوگیری از حمله بدن به سلول ها ی بیگانه صورت می گیرد.
گام بعدی آزمایشات فازیک بالینی است تا بی خطر بودن و نیز موثر بودن این سلول ها در بیمارانی که به مدت چندین سال از ضایعات نخاعی بوجود آمده رنج می برند و آن هایی که عملکرد حسی و حرکتی در محل ضایعه و یا پایین تر از آن را ندارند،بررسی شود.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 18 تیر,1392

لیلا عرب

سئوال:سلام من درسال 84 دراثرتصادف ضایعه نخاعی شدم اسپاسم خیلی شدید درجهات مخرب (جمع شونده)دارم البته خیلی تلاش میکنم وبا وجود اینکه از ناحیهT2اسیب دیده ام واسپاسم بدی دارم با بریس راه میروم و25 سال دارم از شما خواهشمندم هرجای دنیا که امیدی برای بهبود هست مرا راهنمایی کنید حتی اگر بهبود نسبی باشد
پاسخ:از آنجا که با مرکزی در خارج از کشور که از نزدیک شاهد عملکرد کار آنها طبق استانداردهای جهانی باشیم در این زمینه در ارتباط نیستیم لذا مرکزی را پیشنهاد نمی کنیم.

یکشنبه, 16 تیر,1392

مجید

سلام من درسال 84 دراثرتصادف ضایعه نخاعی شدم اسپاسم خیلی شدید درجهات مخرب (جمع شونده)دارم البته خیلی تلاش میکنم وبا وجود اینکه از ناحیهT2اسیب دیده ام واسپاسم بدی دارم با بریس راه میروم و25 سال دارم از شما خواهشمندم هرجای دنیا که امیدی برای بهبود هست مرا راهنمایی کنید حتی اگر بهبود نسبی باشد

چهارشنبه, 29 خرداد,1392

امید

سلام
پس چرا میگین ضایعه نخاعی درمان نداره؟؟؟
میشه راهنماییمون کنین که کجای دنیا بریم تا درمان بشیم؟؟؟

ﺳﻪشنبه, 21 خرداد,1392

لیلا عرب

با سلام
امیدواریم با تحقیقات بیشتر بتوانیم موثرترین سلول و بهترین روش تزریق سلول ها را در ضایعه نخاعی پیدا کنیم.

ﺳﻪشنبه, 21 خرداد,1392

لیلا عرب

با سلام
در چین در زمینه بسیاری از بیماری ها اکنون با دریافت مبالغ سنگین سلول درمانی انجام می شود که متاسفانه سواستفاده تجاری بوده و هیچ تائیدیه ای نداردواز آنجا که ما از روش های کار آنها مطلع بیستسم که آیا استانداردهای جهانی رعایت می شود با خیر هیچ مرکزی را برای سلول درمانی معرفی نمی کنیم.

شنبه, 18 خرداد,1392

فرشید

پس درمان چین و روسیه چیه ؟

ﺳﻪشنبه, 14 خرداد,1392

مهرزاد

یلام من 4سال هس ضایع نخاعی شدم تو اینده ممکنه من پیوند سلول بنیادی بشم و راه برم ؟ایا امیدواری هس برا من یا امثال من؟

دوشنبه, 13 خرداد,1392

لیلا عرب

با سلام
سلول درمانی در ضایعه نخاعی فعلا در مرحله تحقیقات است و هنوز موفقیت یا نتیجه امیدوار کننده ای دیده نشده است.در ایران وسایر کشورها نیز این اقدام در فاز تحقیقات است و هنوز به عنوان روش درمانی شناخته نشده است.

شنبه, 11 خرداد,1392

ABBAS

رت همون موش باید باشه..

شنبه, 11 خرداد,1392

فرشید

آیا ضایعه نخاع درمان دارد چه ایران باشه چه خارج؟
میشه لطفا راهنمایی کنید

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه