تاریخ انتشار: یکشنبه 14 مرداد 1397
رمزگشایی از سیگنال های قلبی

  رمزگشایی از سیگنال های قلبی

برآوردها نشان می دهد که در حال حاضر نزدیک به 8/1 میلیون نفر در آلمان از فیبریلاسیون دهلیزی رنج می برند و خود از‌ آن خبر ندارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،. فیبریلاسیون دهلیزی بدین معنی است که قلب ریتم منظم خود را از دست می دهد و نمی تواند عملکرد پمپاژی مناسب خودش را انجام دهد. برخی افراد زمانی که دچار ضربان های تند و نامنظم می شوند قادر به شناسایی این عارضه می شوند اما در بسیاری از بیماران این امر محسوس نیست. فیبریلاسیون دهلیزی موجی می شود که جریان خون به صورت نامنظم شود. این جریان نامنظم می تواند منجر به تشکیل کلامپ ها و لخته های خونی شود که از طریق جریان خون به مغز می روند و در آن جا با مسدود کردن مویرگ ها و شریان های مغزی ممکن است منجر به سکته شوند. این عارضه تنها بوسیله پزشکان و انجام تست های خاص قابل تشخیص است.

کمپانی آلمانی Happitech نرم افزاری را طراحی کرده است که بر روی گوشی های تلفن هوشمند نصب می شود و می تواند آریتمی های قلبی خطرناک را شناسایی کننند. محققین دانشگاه دارمشتات نشان داده اند که داده های بدست آمده از این نرم افزار قابل تفسیر بوده و کاملا صحیح و موثر هستند. تکنولوژی مورد استفاده در این نرم افزار photoplethysmography(PPG) است که در آن فرد انگشت خود را روی دوربین گوشی می گذارد. نور گوشی عروق خونی را نشان می دهد و دوربین یک تصویر قرمز پراکنده را نشان می دهد. همان طور که خون به صورت پالسی جریان می یابد، رنگ قرمز اندکی تغییر می کند. بی نظمی های خاصی که نشان گر فیبریلاسیون دهلیزی هستند نیز علایم خود را بر جای می گذارند. نرم افزار مربوطه تصویر گرفته شده بوسیله گوشی را آنالیز کرده و یک سیگنال تک بعدی را ایجاد می کند. این نرم افزار که مبنای آن الگوریتم های ریاضی است، داده هایی را نمایش می دهد که در صورت بی نظمی ناشی از فیبریلاسیون دهلیزی مشخص می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه