تاریخ انتشار: شنبه 20 مرداد 1397
ارتباط بخشی از مغز که طی تکوین جنینی حذف می شود با اوتیسم

  ارتباط بخشی از مغز که طی تکوین جنینی حذف می شود با اوتیسم

ناپدید شدن بخشی کامل از مغز قطعا موجب نگرانی می شود اما چندین دهه است که محققین می دانند بخشی از مغز موسوم به زیر صفحه(subplate) طی تکوین جنینی انسانی به راحتی ناپدید می شود. اخیرا محققین نشان داده اند بین سلول های موجود در این زیر صفحه و نورون های دخیل در اوتیسم شباهت های ژنتیکی وجود دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید، دکتر علی بریوانلو و همکارانش در دانشگاه راکفلر نشان داده اند که نورون های بخش زیر صفحه زنده می مانند و در حقیقت تبدیل به بخشی از قشر مغز بالغ می شوند که در عملکردهای شناختی پیچیده دخیل است. شناسایی ارتباط نورون های این بخش آناتومیک جنینی و اختلالات مغزی می تواند به ایجاد استراتژی های درمانی جدید منتهی شود.

در مغز در حال تکوین، زیر صفحه درست در زیر صفحه قشری قرار دارد که پیش ساز قشر مغز است. طی برای مراحل تکوینی، زیر صفحه بزرگ ترین بخش مغز است اما به مرور زمان این بخش ناپدید می شود. بریوانلو و همکارانش در نمون های مغزی که از مراحل مختلف تکوینی گرفتند، پروتئینی به نام PRDM8 را شناسایی کردند که پروتئینی است که در نورون های در حال مهاجرت بیان می شود و به سلول ها کمک می کند به سمت صفحه قشری حرکت کنند. هم چنین آن ها PRDM8را در نورون های شبه زیر صفحه ای که از سلول های بنیادی تولید کردند نیز شناسایی کردند. آزمایش های آن ها نشان داد که این نورون های زیر صفحه مشتق از سلول های بنیادی و رشد یافته در آزمایشگاه، به حالتی سرگردان سعی دارند از جایگاه آناتومیک خودشان خارج شوند. بررسی های بیشتر نشان داد که نورون های زیر صفحه به انواع مختلفی از نورون های منشعب عمقی تبدیل می شوند که در عمقی ترین لایه قشر قرار دارند. تعدیل سطح پیام رسانی WNT نشان داد که مسیر پیام رسانی سلولی در تعیین سرنوشت نورون های زیر صفحه دخیل است: سطوح پایین این مسیر منجر به تولید نورون های منشعبی می شود که در قشر گسترش می یابند و سطوح بالای این مسیر منجر به تولید نورون های می شود که زوائد خود را به سایر بخش های مغز می فرستند.

این یافته ها می تواند کاربرد زیادی در درک اختلالات مغزی و هم چنین ارائه راهکارهای درمانی برای آن ها داشته باشد. ناهنجاری های نورون های منشعب با چندین مشکل تکوینی عصبی مرتبط است که مهم ترین آن ها اوتیسم است. بریوانلو و همکارانش ژن های بیشماری را در اوتیسم شناسایی کرده اند که در ابتدا در زیر صفحه بیان می شوند. از آن جایی که نورون های زیر صفحه نمی میرند و تبدیل به بخشی از قشر مغز می شوند، موتاسیون های خود را نیز به این ناحیه منتقل می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه