تاریخ انتشار: یکشنبه 21 مرداد 1397
بهبود بیماری ریوی نادر با پیوند ماکروفاژهای درمانی

  بهبود بیماری ریوی نادر با پیوند ماکروفاژهای درمانی

پروتئینوز آلوئولار ریوی ارثی(herPAP)، یک بیماری نادر است که با ساخت آهسته مواد لیپو-پروتئینی در ریه ها به دلیل نارسایی ماکروفاژهای ریوی شناخته می شود. این ماکروفاژها معمولا این مواد را از فضاهای هوایی ریوی می خورند و حذف می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، اخیرا در مطالعه ای که در Stem Cells Reports به چاپ رسیده است، محققین آلمانی نشان داده اند که پیوند ساده ماکروفاژهای موشی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) به ریه موش هایی که از herPAP رنج می بردند، این بیماری کشنده را به طور موثری درمان کرد.

پیش از این محققین نشان داده اند که پیوند ماکروفاژهای ریوی همراه با سلول های مشتق از مغز استخوان برای درمان این عارضه موثر است و در این مطالعه محققین به بررسی ماکروفاژهای مشتق از iPSCها برای همین هدف پرداختند. ماکروفاژها، سلول های ایمنی هستند که در هر اندامی از بدن مشاهده می شوند و پاتوژن هایی مانند باکتری ها و ویروس ها را حذف می کنند. در بیماری herPAP، ماکروفاژهایی که به طور طبیعی در کیسه های هوایی ریه ها(آلوئول ها) وجود دارند، وجود ندارند یا عملکرد خود را از دست داده اند. به همین دلیل محققین تصمیم گرفتند فقدان این ماکروفاژها را با ماکروفاژهای مشتق از iPSCها جبران کنند. چهار ماه بعد از پیوند این ماکروفاژها، محققین مشاهده کردند که علایم بیماری در موش هایی که این ماکروفاژها را دریافت کردند به طور قابل توجهی بهبود یافت. بعد از پیوند، این ماکروفاژها خود را محیط ریوی موشی وفق داد و به نوع ماکروفاژ مورد نیاز برای ریه تبدیل شدند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه