تاریخ انتشار: دوشنبه 22 مرداد 1397
شواهدی دال بر این که جکوهای پلنگی می توانند سلول های مغزی جدیدی را بسازند

  شواهدی دال بر این که جکوهای پلنگی می توانند سلول های مغزی جدیدی را بسازند

محققین دانشگاه Guelph نوعی سلول بنیادی را کشف کرده اند که به جکوها(نوعی مارمولک) اجازه می دهد سلول های مغزی جدیدی را بسازند و شواهدی را ارائه می دهد که این مارمولک ها ممکن است بعد از آسیب قادر به بازسازی بخشی از مغزشان باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مغز اندامی پیچیده است و آسیب هایی که به مغز وارد می شود معمولا قادر نیستند به خوبی درمان شوند. در تلاش برای یافتن راهکاری درمانی برای آسیب های مغزی محققین همواره به دنبال یافتن راهکارهای درمانی هستند و در این بین نیم نگاهی نیز به گونه های جانوری دارند که قابلیت بازسازی اندام مناسبی دارند. در این راستا دکتر ربکا مک دونالد و همکارانش در دانشگاه اونتاریو دریافته اند که مغز جکوها به طور دائم در حال تولید سلول های مغزی جدید است و این فرایندی است که در انسان صورت نمی گیرد یا به میزان اندک و با سرعت بسیار کم صورت می گیرد. این محققین سلول های بنیادی را در مغز جکوها شناسایی کرده اند که به طور دائم در قشر میانی مغز این موجودات سلول های مغزی جدید را تولید می کنند. قشر میانی، ناحیه ای در بخش جلویی مغز است که مسئول شناخت و رفتارهای اجتماعی جانور است. محققین این بخش را معادل هیپوکامپ مغز انسان می دانند.

برای ردیابی سلول ها در مغز جکوها، محققین نشان گر شیمیایی را به مغز مارمولک ها تزریق کردند که به درون DNAی سلول های جدیدا شکل گرفته تلفیق می شود. مشاهده سلول های نشان طی زمان می توان جایی که آن ها اولین بار ظاهر می شوند، مهاجرت می کنند و سلول هایی که در نهایت تولید می کنند را ردیابی کرد. این تکنیک به آن ها اجازه داد سلول های بنیادی بیشماری را در مغز شناسایی کنند که قابلیت تولید سریع سلول های مغزی را دارند.

سال گذشته، محققین نشان داده بودند که جکوها دارای سلول های بنیادی هستند که آن ها را قادر می سازد در زمان بازسازی دم شان طناب نخاعی جدیدی را تولید کنند.

گام بعدی این مطالعه نیز تعیین این امر است که چرا برخی گونه ها از جمله جکوها می توانند سلول های مغزی شان را بازسازی کنند و این در حالی است که برخی دیگر قادر به انجام این کار نیستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه