تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 مرداد 1397
جایی برای پنهان شدن وجود ندارد: کاوشگر مولکولی که سلول های بنیادی سرطانی را در موش های زنده نشان می دهد

  جایی برای پنهان شدن وجود ندارد: کاوشگر مولکولی که سلول های بنیادی سرطانی را در موش های زنده نشان می دهد

زمانی که تومور اولیه تیمار می شود، سلول های بنیادی سرطانی ممکن است هنوز هم در بدن وجود داشته باشند و علاوه بر متاستاز به سایر نقاط بدن شرایط را برای عود مجدد سرطان و مقاومت درمانی به درمان های سرطانی فراهم کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، محققین دانشگاه ایلینویز پروب یا کاوشگر مولکولی را طراحی کرده اند که به دنبال سلول های بنیادی سرطانی گشته و آن ها را قابل شناسایی، ردیابی و مطالعه می سازد. این پروب مولکولی نه تنها در کشت های سلولی بلکه در محیط بدن جاندار نیز قابلیت شناساندن سلول های بنیادی سرطانی را دارد. شناسایی این سلول ها اولین گام به سمت درک و در نتیجه مقابله با آن ها خواهد بود. در حال حاضر عوامل تجاری برای شناسایی سلول های بنیادی سرطانی وجود دارد اما متاسفانه کاربرد آن ها محدود است زیرا اغلب آن ها قادر نیستند تفاوتی بین سلول های زنده و مرده قائل شوند و به همین دلیل ممکن است به هدفی اشتباه متصل شوند. در این میان پرکاربردترین عوامل آنتی بادی ها هستند که علی رغم اختصاصی بودن، به دلیل اندازه بزرگی که دارند قادر به نفوذ بین فضاهای کوچی که سلول های بنیادی سرطانی قرار گرفته اند را ندارند و در نتیجه ممکن است کارایی زیادی نداشته باشند. علاوه براین، بیشتر آن ها برای کشت های سلولی و محیط های توموری مصنوعی طراحی شده اند و قادر نیستند در محیط پیچیده بدن موجود یا فرد عمل کنند.

اما پروب یا کاوشگر مولکولی جدیدی که بوسیله محققین دانشگاه ایلینویز طراحی شده است یک ریز مولکول به نام AlDeSense است که به آنزیم مرتبط با بنیادینگی سلول های بنیادی سرطانی متصل می شود. این پروب بعد از اتصال فعال شده و از خود نور فلورسنس ساطع می کند و این زمانی است که تنها با آنزیم هدف که در غلظت های بالا بوسیله سلول های بنیادی سرطانی سنتز می شود، اتصال برقرار کند. در آزمایش های صورت گرفته، محققین دریافتند که این آنزیم مارکری برای بنیادینگی بین انواع مختلف سرطان ها است و به همین دلیل نشان می دهد که AlDeSense ممکن است به طور گسترده ای در تصویربرداری های بالینی قابل کاربرد باشد. استفاده از AlDeSense قابل رقابت با تکنیک های فلوسایتومتری و تصویربرداری کانفوکال است و محققین از آن برای ردیابی سلول های بنیادی سرطانی در بافت های گرفته شده از موش ها و هم چنین در موش های مدل سرطانی و دارای تومورهای متاستازی استفاده کردند و مشاهده کردند که این مارکر به خوبی سلول های سرطانی با خاصیت بنیادینگی را نشان می دهد و نکته جالبی که در استفاده از این پروب بدست آمد این بود که این سلول های بنیادی سرطانی حتی حین متاستاز نیز بنیادینگی شان را حفظ می کنند. به عقیده محققین این پروب می تواند بسیاری از محدودیت های ذکر شده در استفاده از رویکردهای معمول شناسایی سلول های بنیادی سرطانی را حذف کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه