تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 مرداد 1397
استفاده از مینی مغزها می تواند تحقیقات دارویی برای اختلالات مغزی را تسریع کند

  استفاده از مینی مغزها می تواند تحقیقات دارویی برای اختلالات مغزی را تسریع کند

مغزهای مینیاتوری یا ارگانوئیدهای مغزی رشد یافته در ظروف آزمایشگاهی می توانند بر مشکلات موجود در تست داروها روی مدل های جانوری فائق آیند و به محققین کمک کنند که راهی را برای درمان بیماری های لاعلاج انسانی مانند آلزایمر و صرع بیابند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در حال حاضر، بسیاری از داروهای طراحی و تولید شده با استفاده از مدل های جانوری مورد ارزیابی قرار می گیرند. با این حال اختلالات مغزی مانند آلزایمر هیچ گاه قابل شبیه سازی در موش نیست و به همین دلیل بسیاری از داروهای طراحی شده برای چنین بیماری هایی تنها می توانند برخی از علایم بیماری را در جانور بهبود ببخشند اما قادر به درمان قطعی بیماری نیستند. بر مبنای همین مشکل، بسیاری از کمپانی های دارویی صدها میلیون دلار به خاطر سرمایه گذاری روی داروهایی که در مدل هایی جانوری اختلالات مغزی امیدوار کننده بوده اند و در بیماران انسانی با شکست مواجه شده اند از دست داده اند.

در چند سال اخیر، مینی مغزها یا ارگانوئیدهای مغزی مشتق از سلول های iPS‌مشتق از سلول های پوستی خود بیماران فرصت مناسبی را در اختیار این کمپانی ها قرار داده اند تا بتوانند داروهای جدید را با دقت و صحت بیشتری برای بیماران انسانی تست کنند. این ارگانوئیدها بدلیل این که از خود بیماران مشتق شده اند، تمام ویژگی های نورون های مشتق از بیماران را نشان می دهند و در نتیجه پاسخ آن ها به داروها نیز می تواند تداعی کننده پاسخ بیمار به دارو باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه