تاریخ انتشار: یکشنبه 28 مرداد 1397
ماده ای که امیدواری برای درمان هپاتیت E را افزایش می دهد

  ماده ای که امیدواری برای درمان هپاتیت E را افزایش می دهد

تیمی از محققین بین الملی یک ماده موثره فعال احتمالی برای مقابله با ویروس را در یک ماده طبیعی موسوم به سیلوسترول شناسایی کرده اند. این ماده همانندسازی ویروس را هم در کشت های سلولی و هم در مدل های موشی مهار می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سیلوسترول(Silvestrol)، در حدود 400 نوع گیاه گونه ماهونی(mahogany) شکل می گیرد و می توان این ماده را از برگ این درختان استخراج کرد. در گذشته، از این ماده به عنوان یک ماده موثر برای مقابه با تومورها و ابولا استفاده شده است اما هیچ گاه به طور کامل برای استفاده در بالین مورد تایید قرار نگرفته است.

در این راستا محققین دانشگاه بوخوم سعی داشته اند که اثر این ماده را روی ویروس ها بسنجند. به این منظور آن ها در ابتدا ویروس هایی موسوم به ویروس ریپورتر را در کشت های سلولی با استفاده از سیلوسترول تیمار کردند و مشاهده کردند که این ماده موجب کاهش همانند سازی ویروسی شد. در گام بعد، آن ها از سلول های بنیادی استفاده کردند که به سلول های کبدی تمایز یافته بودند. این سلول های کبدی مشتق از سلول های بنیادی با ویروس های هپاتیت E آلوده شدند. محققین دوره آلودگی ویروسی را در حضور و عدم حضور سیلوسترول در محیط های کشت سلولی برای چندین روز بررسی کردند. نتایج نشان داد که بدنبال تیمار با سیلوسترول، نرخ تکثیر و تعداد سلول های آلوده به طور قابل توجهی کاهش یافت. اثر سیلوسترول در مقایسه با ریباویرین که تنها داروی مورد استفاده برای هپاتیت E است، به مراتب بالاتر بود. تیمار موش های مبتلا به هپاتیت E با سیلوسترول نیز نشان داد که این ترکیب منجر به همانند سازی کمتر ویروس ها در این موجودات می شود و در دوزهای پایین و البته موثر، هیچ گونه عوارض جانبی را برای جانور ایجاد نمی کند. این نتایج نشان می دهد که سیلوسترول می تواند درمانی موثر برای هپاتیت E باشد.

ویروس هپاتیت E یکی از دلایل اصلی هپاتیت های ویروسی حاد است که می تواند در بیمارانی که به دلایلی مانند گرفتن پیوند و ... دچار سرکوب ایمنی شده اند به صورت مزمن درآید.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه