تاریخ انتشار: شنبه 26 آذر 1390
هشدار در مورد استفاده از قرص سلول‌های بنیادی و محصولات سلولی به دست آمده از حیوانات

  هشدار در مورد استفاده از قرص سلول‌های بنیادی و محصولات سلولی به دست آمده از حیوانات

وقتي در سايت google كلمه cell therapy را جستجو كنيم. اولين سايتي كه اطلاعات آن در ليست جستجو ظاهر مي شود، مربوط به درمان با سلول‌هاي بنیادی تازه به دست آمده از حیوانات است كه ظاهرا در كشور سوئیس توسط يك مركز درماني ارائه مي‌شود. در اين گزارش به حقايق چنين روش درماني كه علاقه‌منداني هم در همه جاي دنيا دارد خواهيم پرداخت.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رویان، هر چند در سايت wikipedia، تعريف سلول‌درماني عبارت است از پيوند و يا تزريق سلول به داخل بافت به منظور درمان بيماري ايجاد شده در بافت، اما ممكن است با ديدن كلمات سلول‌درماني، درمان با سلول‌هاي تازه، درمان سوسپانسيون سلولي، درمان با غدد، درمان با سلول‌هاي زنده، درمان سلولي سيكا، درمان با سلول‌هاي بنيادي جنيني يا عضو درماني، متوجه شويم كه ارائه كنندگان به جاي سلول‌هاي انساني، از سلول‌هاي به دست آمده از جنين، جفت و يا ارگان‌هاي حيوانات استفاده نموده و اين سلول‌ها را به صورت تزريقي و يا خواراكي ارائه مي‌نمايند. در اين درمان گفته مي شود كه سلول‌ها از ارگان‌ها و يا بافته‌هاي گرفته مي شود كه در ارتباط با عضو آسيب ديده بيمار هستند. مثلا اگر بيمار در كبد مشكل داشته باشد، سلول‌ها  از كبد گوسفند و يا حيوانات ديگر گرفته مي‌شوند. ارائه كنندگان اين درمان‌ها ادعا مي‌كنند كه بيماران بلافاصله بعد از تزريق سلول در عضو هدف، شاهد ترميم و تقويت در عضو آسيب ديده خواهند بود. اعضا و بافت‌هاي مورد استفاده در اين روش از سلول‌درماني عبارتند از: مغز، هيپوفيز، تيروئيد، غدد فوق كليوي، كبد، كليه پانكراس،طحال، قلب، تخمدان، بيضه و پاراتيروئيد. چندين نوع سلول و يا مشتقات سلولي به طور همزمان ممكن است، در يك بيمار  مورد استفاده قرار گيرد گاه حتي ۲۰ نوع سلول و يا بيشتر  مورد استفاده قرار مي گيرد.
 
اولين درمان ثبت شده با اين روش برمي‌گردد به سال ۱۹۱۲ ميلادي وقتي كه پزشكان آلماني براي درمان كم‌كاري تيروئيد كودكان از سلول‌هاي تيروئيدي حيوانات استفاده كردند. اين نوع از سلول‌درماني كه در حال حاضر در بعضي از مراكز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اولين بار توسط يك پزشك سوئيسي به نام Paul Niehans در سال ۱۹۳۰  ميلادي معرفی و توسعه يافت. اين روش درماني خيلي زود به عنوان يك روش جوان‌سازي در سراسر جهان معروف شد. در سال ۱۹۹۰ يك مقاله در مجله سلامت چاپ شد و از روش درماني Niehans به عنوان يك روش درماني جهاني ياد کرد و تا همين سال بيش از ۶۵ هزار بيمار در درمانگاه Clarens-Montreaux سوئيس تحت درمان قرار گرفته بوند. در سال ۱۹۹۹ ميلادي يك هفته اقامت در اين درمانگاه بيش از ۸ هزار دلار هزينه داشت. يكي ديگر از پزشكان معروف در ارائه اين نوع درمان، پزشكي آمريكايي تبار به نام  John.R.Brinkly  بود كه از سلول هاي بيضه بز براي درمان بيش از ۱۶ هزار بيمار مرد استفاده كرد و تحت عنوان پزشك غده بز معروف بود.
 
دكتر Brinkly  ادعاي مي‌كند كه  این روش نه تنها براي مردان مبتلا به ناتواني جنسي و يا ناباروري مفيد است بلكه براي درمان آنفولانزا و فشارخون نيز مي‌تواند موثر باشد. دكتر Brinkly   اولين درمان خود را در سال ۱۹۱۷ شروع كرد . انجمن پزشكي آمريكا، نظام پزشكي ایالات كانزاس را متقاعد نمود كه مدرك پزشكي Brinkly  را به دليل عملكرد غير حرفه‌اي باطل نمايد. دكتر Brinkly  تقريبا ۹ ماه بعد از اين رسوايي در سال ۱۹۴۱ در گذشت.
 
در سال ۱۹۷۰، دكتر Wolfram Kuhnau دستيار دكتر Niehans سلول‌درماني خود را به همين روش براي درمان بيماران سرطاني در شهر تيجوناي مكزيك شروع كرد. وي همچنين ادعا مي‌كرد كه با اين درمان مي‌تواند سيستم ايمني بيماران را تقويت نمايد و به بيماران مبتلا به سندرم داون، آلزايمر، صرع، ايدز و ساير بيماري‌ها نيز كمك نمايد.
 
شخصي به نام L.Wilson كه در اين روش درماني از سلول هاي مزانشيمي گوساله استفاده مي‌كرد. معتقد بود كه اين سلول‌ها قادرند به محل ضايعه مهاجرت كرده و بعد از قرار گرفتن در موضع نسبت به ترميم بافت اقدام نمايند. در اين روش حتي مي‌توانند سلول‌ها را زير زبان تزريق كنند و يا به صورت خوراكي مورد استفاده قرار دهند. هر چند كه مطالعات براي اثبات اين نظريه اغلب در سطح آزمايشگاهي بودند ولي باور اين كه اين سلول‌ها به توانند به هر جايي از بدن مهاجرت نمايند و يا اين كه بعد از خوردن هضم نشده و قادر باشند مانند يك سلول در بافت آسيب ديده، باعث ترميم شوند كمي مشكل به نظر مي‌رسد.
 
 
حقايق نگران کننده در رابطه با اين درمان
 
نظريه سلول درماني با استفاده از سلول‌هاي زنده حيواني هيچ پشتوانه علمي ندارد. انجمن سرطان آمريكا به شدت به بيماران توصيه مي‌كند كه از استفاده از اين روش درماني حذر نمايند. به طور معمول سلول گرفته شده از يك گونه در گونه ديگرقابل پيوند نبوده و توسط سيستم ايمني رد مي‌شود. وقتي يك پروتئين خارجي به بدن تزريق شود، سيستم ايمني به آن حمله كرده و آن را از بين مي‌برد. علاوه برآن تزريق سلول‌هاي حيواني مي‌تواند موجب انتقال ويروس‌هاي مشترك انسان و دام شده و همچنين واكنش‌هاي حساسيتي شديدي را به همراه داشته باشد. وقتي هم به صورت خواراكي تجويز شوند سلول‌ها در دستگاه گوارش هضم شده و نمي‌توانند اثر درماني خاصي داشته باشند. عوارض گزارش شده از اين روش درماني عبارتند از :
 
در سال ۱۹۵۷ ميلادي در مطالعه‌اي كه روي ۱۷۹ بيمار آلماني دريافت كننده اين نوع درمان صورت گرفت، مشخص شد كه در بيش از ۸۰ بيمار واكنش‌هاي حساسيتي شديد رخ داده و ۳۰ بيمار نيز متعاقب درمان به دليل اين واكنش‌ها فوت كرده‌اند.
 
در سال ۱۹۷۵ ميلادي مجله انجمن پزشكي آمريكا تحت عنوان سلامتي امروز، وضعيت دو مورد بيمار مرد دريافت كننده سلول‌هاي جفتي گوسفند را كه به دليل گانگرن شديد فوت كرده بودند را شرح داده است. اين دو بيمار اين درمان را در درمانگاه "زندگي جديد" در شهر فلوريد توسط دكتر Robert A.Peterson دريافت نموده بودند. در اين مقاله اشاره شده بود كه اولا Peterson سعي در جعل گواهي مرگ براي سرپوش گذاشتن به علت مرگ بيمارانش بوده، ثانيا در آلمان حداقل ۳۵ بيمار به دليل عوارض چنين روش‌درماني مرده‌اند و  ثالثا مدرك پزشكي Peterson نيز به دليل عملكرد غير حرفه‌اي باطل شده است.
 
در سال ۱۹۸۱ ميلادي، واكنش حساسیتی ناشي از تزريق بافت تيموس گوساله ۵ روزه در بيمار مبتلا به هيستوسایتوزیس ايكس شرح داده شده است.
 طي دهه ۱۹۸۰ ميلادي، بيماري‌هايي همانند پلي‌راديكوليت، لكوانسفاليت، سندرم گويليان بار، واسكوليت ايمنولوژيك، آنسفالوپاتي و عوارض پوستي متعاقب استفاده از اين روش درماني شرح داده شده‌اند.
در سال ۱۹۸۷ ميلادي مجله معروف پزشكي Lancet يك مورد مرگ را در يك ورزشكار زن ۳۴ ساله گزارش نموده است كه علت مرگ آن تزريق حداقل ۱۰۰ محصول سلولی تهیه شده از سلول‌هاي حيواني بوده است. اين ورزشكار به دليل شوك كشنده ناشي از حساسيت به محصولات تزريق شده فوت نموده است.
 
در اواسط دهه ۱۹۶۰ ميلادي دادگاه ايالتي شهر نيويورك فرمان امحاء محصولات سلولي Niehans ارسال شده از آلمان و سوئيسی   را صادر كرد و در سال ۱۹۸۴ سازمان غذا و داروي آمريكا ورود هر نوع پودر و يا محصول سلولي تزريقي را به اين كشور ممنوع نمود. در سال ۱۹۸۷ ميلادي نيز وزارت  بهداشت آلمان مجوز شماره ۲۳۵ را براي توليد محصولات سلولی با كاربرد‌هاي دارويي را لغو نمود. در سال ۱۹۹۶ ميلادي مجددا سازمان غذا و داروي آمريكا در خصوص استفاده از محصولي به نام Zellen-cell-Therepy كه در مكزيك توليد شده و براي آرتريت، آسم، خستگي مزمن، ديابت، اختلالات هورموني، اختلالات جنسي، بيماري‌هاي دژنراتيو مغز، استئوپروز و ساير موارد تجويز مي‌شوند، هشدار داد.
 
در سال ۱۹۸۷ ميلادي در تحقيقي در كشور استراليا كودكان مبتلا به سندرم داون دريافت كننده محصولات سلول‌درماني با كودكاني كه اين دارو را نگرفته بودند، مقايسه شدند. مطالعه هيچ تغييري را بين دو گروه نشان نداد. در سال ۱۹۹۰ نيز يك مطالعه استراليايي نشان داد كه استفاده از درماني از سلول‌هاي بنيادي حيوانات هيچ تاثيري روي بهبود فلج خانم ۳۴ ساله‌اي كه هنگام اسب سواري دچار اين سانحه بود، ندارد. آزمايش خون نيز نشان داد كه هيچ آنتي بادي عليه اجزا مصرف شده ايجاد نشده است و اين آن معني بود كه توليد كنندگان هيچ ماده خاصي را در دارو بيمار تجويز نكرده بودند.
 
در همين رابطه پرونده‌اي نيز با اتهام قصور در درمان براي يك پزشك‌ هاميوبات به نام Gabriel Cousens در آريزوناي آمريكا تشكيل شد تا به موضوع  مرگ Charles levy به دليل گانگرن متعاقب ۵ روز درمان با مايع آدرنال گاو، رسيدگي شود. البته اين پرونده به دليل پرداخت غرامت از طرف پزشك بعدها بسته شد.
 
در سال ۲۰۰۳ سازمان غذا و داروي آمريكا طي نامه‌اي به شركت Target Your Health  در كاليفرنيا دستور داد كه تبليغ دروغين در مورد تاثير عوامل رشد استخراج شده از سلول‌هاي گوسفندي و جنين گربه در بهبود روند ترميم اعضا را متوقف نمايد. اين محصول شامل سلول‌هاي جدا شده از جنين، عروق، غضروف، كل مغز، عضله، چشم، پانكراس، پوست، ريه، طحال، كليه قلب، كبد، غدد هيپوفيز، هيپوتالاموس، روده، نخاع، مغز استخوان، غدد فوق كليوي، بيضه، تيموس و وريدها بود.
 
در نامه سازمان غذا و داروي آمريكا آمده بود كه استفاده از هر نوع محصولي قبل از اطمينان از سلامت و تاييد آن توسط سازمان‌هاي زيربط ممنوع است. در سايت اين شركت براي پاسخ به اين نامه آمده بوده كه اين حيوانات در يك گشتارگاه كاملا استاندارد و بعد از انجام آزمايشات ميكروبي و قارچي ذبح مي‌شوند و براي انسان خطرناك نيستند. به همين دليل سازمان غذا و داروي آمريكا مجددا در نامه ديگر تاكيد كرد كه سلامت هر نوع محصول دارويي بايد توسط سازمان‌ها و مسئولین بهداشتي تاييد شود. تاييد توسط ساير سازمان‌ها ملاك عمل نخواهد بود. با توجه به همين موضوع بلافاصله شكايت سازمان غذا و داروي آمريكا از سايت شركت حذف گرديد ولي مي‌توانيد آرشيو آن را در آرشیو اینترنت پيدا كنيد.
پایان مطلب/


ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 27 آذر,1390

پروفایل شما

للبثیبی

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه