تاریخ انتشار: شنبه 27 مرداد 1397
کشف رازهای مربوط به یک آنزیم دخیل در متوقف کردن خونریزی داخلی

  کشف رازهای مربوط به یک آنزیم دخیل در متوقف کردن خونریزی داخلی

پلاکت های خونی مانند کیسه شن هایی در بدن می مانند که برای جلوگیری از خونریزی در بدن استفاده می شوند. آن ها سوراخ را گرفته و خونریزی را متوقف می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، شرایطی مانند موتاسیون، عفونت و تابش اشعه به منظور درمان سرطان می تواند موجب کاهش معنادار تعداد پلاکت های خونی در بدن شوند و شرایطی موسوم به ترومبوسیتوپنیا را ایجاد کنند و افراد را در معرض خطر خونریزی قرار دهند. در مطالعه ای جدید محققین مرکز Scripps رویکرد جدیدی را برای درمان ترومبوسیتوپنیا کشف کرده اند. آن ها‌ آنزیمی را یافته اند که می تواند تولید پلاکت ها را افزایش دهد و هدفی برای درمان های آینده باشند.

مطالعات گذشته نشان داده اند که در حالی که آنزیم YRSACT نقش حیاتی در کد کردن DNA(ترجمه) دارد، نقش دیگری نیز در سلول بازی می کند. این آنزیم به میزان زیاد در پلاکت های خونی نیز وجود دارد. این مطالعه نشان داده بود که YRSACT برای یک روش تولید پلاکت در بدن کلیدی است. تزریق این آنزیم به موش های ناقص برای YRSACT موجب تولید قابل توجه پلاکت در آن ها شد. اما در این مطالعه جدید در Scripps، محققین در مطالعه ای جانوری نشان داده اند که ریکاوری سریع پلاکت در پاسخ به YRSACT نه تنها در ترومبوسیتوپتیای ناشی از آنتی بادی بلکه در ترومبوسیتوپنیای ناشی از پرتو نیز اتفاق می افتد. در این مطالعه محققین دریافته اند که YRSACT تولید سلول های بزرگ مغز استخوان موسوم به مگاکاریوسیت ها که پیش سازهای پلاکتی هستند را افزایش دهند. تا پیش از این مطالعه، محققین ترومبوپوئیتین را تنها پروتئینی می دانستند که منجر به افزایش تعداد پلاکت ها می شود.

در بخشی از مطالعه نیز محققین Scripps با همکاری محققین دانشگاه کیوتو توانستند رده ای از سلول های iPS را از بیماران مبتلا به ترومبوسیتوپنیا تولید کنند و مطالعه روی آن ها نقش آنزیم YRSACT در تولید پلاکت ها را بیشتر اثبات کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه