تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 06 شهریور 1397
تکنولوژی ویرایش ژن در خدمت پیش بینی ریسک ابتلا به بیماری قلبی

  تکنولوژی ویرایش ژن در خدمت پیش بینی ریسک ابتلا به بیماری قلبی

محققین مرکز قلب آمریکا دریافته اند که با استفاده از تکنیک ویرایش ژنی و سلول های بنیادی می توان تفاوت های ژنومی که در هر فرد متفاوت است را تشخیص داد و با استفاده از این تفاوت ها احتمال بروز بیماری های قلبی را در آن فرد پیش بینی نمود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برای اولین بار، این مطالعات نشان داد با استفاده از ترکیب مدل بیماری ای که بوسیله ی سلول های بنیادی چندتوانی ساخته شده و تکنولوژی ویرایش ژتی CRISPR/Cas9 می توان الگویی برای تشخیص و توانایی بیماری زایی در هر فرد بوجود آورد. انواع مختلفی از ژن ها شناسایی شده است که به شرایط پزشکی مربوط است اما دانشمندان هنوز درباره ی بیماری زا بودن آن ها مطمئن نیستند. هدف از این مطالعه، افزایش صحت و دقت در شناسایی انواع ژن ها مخصوصا در زمینه ی پزشکی فردمحور می باشد تا متخصصین بتوانند بهترین درمان را بیابند و نتایج دقیق تری در افرادی بیابند که حامل انواع خاصی از ژن های بیماری زا می باشند. محققان بر روی ژنهایی مطالعه نمودند که با بیماری بزرگ شدن قلب در ارتباط بود در این بیماری عضلات قلب بزرگ می شود و عامل مرگ ناگهانی در بسیاری از بیماران قلبی عروقی در ورزشکاران و جوانان می شود. در این مطالعه از 54 نفر که بیمار نبودند و یا لااقل علائم بیماری نداشتند نمونه ی DNA گرفتند و سپس نمونه ی DNA آن ها را با توجه به توالی 135 نوع ژن مربوط به بیماری عضلانی قلبی و یا بیماری قلبی عروقی مادرزادی توالی یابی نمودند. نتیجه ی توالی یابی نشان دهنده ی 592 نوع مختلف ژن بود که 78 نوع آن خوش خیم و 17 نوع بیماری زا بودند. یکی از افرادی که چندین نفر از اعضای خانواده آن ها حامل ژن های بیماری زا در ژن MYL3 بودند وبا بزرگ شدن عضله ی قلب در ارتباط بود. پس از جمع آوری سلول های تک هسته ی خون محیطی این بیماران و کشت دادن آن ها و تولید سلول های iPSC  و سپس استفاده از تکنیک ویرایش ژنی CRISPR/Cas9، سلول هایی را تولید نمودند که ساختار ژنتیکی مشابهی دارند سپس آنالیز مقایسه ای در رده های سلولی مهندسی شده انجام گرفت تا بررسی شود که آیا انواع متفاوت ژن های MYL3  بیماری زا هستند یا خیر. در گذشته تشخیص ابتلا به بیماری بزرگ شدن قلب تنها از طریق وجود و یا عدم وجود علائم بیماری بود و افرادی که دچار بزرگ شدن قلب بدون علائم می باشند شناسایی نمی شدند. اما برای افرادی که علائم بیماری داشتند مراقبت های لازم انجام می شد تا آن ها را از شرایط خطر دور نگه دارد و دارو درمانی و حتی در موارد شدید درمان بوسیله ی عمل جراحی نیز به روند زندگی عادی آن ها کمک می کرد.

با توجه به تنوع بسیاری که در ژنوم انسان وجود دارد تشخیص بی خطر بودن و یا معنی دار بودن یک نوع توالی از نوع دیگر مشکل است. با این حال بهتر است افرادی که احتمالا نوع بی خطر جهش دارند نیز تحت نظارت قرار بگیرند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه