تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 13 شهریور 1397
راهی بی خطر و غیر تهاجمی برای باز کردن سد خونی- مغزی در بیماران آلزایمری

  راهی بی خطر و غیر تهاجمی برای باز کردن سد خونی- مغزی در بیماران آلزایمری

در مطالعه ای که در نوع خود بسیار منحصربفرد محسوب می شود، محققین دانشگاه تورنتو نشان داده اند که اولتراسوند متمرکز شده می تواند به طور بی خطر موجب باز شدن سد خونی-مغزی(BBB) در بیماران مبتلا به آلزایمر شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید محققین نشان داده اند که می توان سد خونی-مغزی بیمارانی که در مراحل اولیه تا حد واسط آلزایمر قرار دارند را به طور موفقیت آمیز، بی خطر و برگشت پذیر باز کرد. برای باز کردن این سد منحصربفرد، محققین از اولتراسوند متمرکز شده به عنوان یک درمان بالقوه جدید استفاده کرده اند و براین باورند که استفاده از این ابزار می تواند به انتقال داروهایی که رسیدن آن ها به مغز سخت است کمک کند.

سد خونی-مغزی عروق خونی کوچک مغز را احاطه می کند و آن ها را از سموم و عوامل بیماری زا در امان می دارد. هم چنین، این سد مانع از ورود درمان هایی دارویی به مغز نیز می شود و در نتیجه می تواند مانع از تاثیر داروها در درمان بیماری ها شود. در فاز یک مطالعه ای بالینی، محققین از تکنولوژی اولتراسوند متمرکز که مبتنی بر امواج اولتراسوند با فرکانس پایین است، برای باز کردن  غیر تهاجمی سد خونی-مغزی در نواحی کوچکی از لوب فرونتال یک بیماران مبتلا به شکل ملایم آلزایمر استفاده کردند. تا زمانی که بی خطر بودن و کارایی این روش تایید نشد، از هیچ درمان دارویی استفاده نشد. در حالی که این مطالعه هنوز در ابتدای راه قرار دارد، محققین امیدوارند که بتوانند از این روش به عنوان یک رویکرد غیر تهاجمی و موثر برای انتقال آنتی بادی ها(مولکول هایی بزرگ) و حتی سلول های بنیادی به طور مستقیم به مغز بیماران مبتلا به آلزایمر استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه